Stella McCartney legújabb innovációja valóban lenyűgözőre sikeredett.
Stella McCartney a párizsi divathéten prezentálta legfrissebb, fenntarthatóságra fókuszáló kollekcióját, amely újraértelmezi a divat jövőjét.
Stella McCartney, a brit divattervező, a párizsi divathét színpadán mutatta be legújabb, 2026 tavasz-nyárára szánt kollekcióját. A bemutatón szereplő ruhák között feltűntek a lenyűgöző toll díszítések, amelyekről hamarosan kiderült, hogy nem valódi tollak, sőt, egyáltalán nincs közük a madarakhoz. McCartney már hosszú ideje elkötelezett a fenntarthatóság mellett, de legújabb újítása igazán megdöbbentette a divatipart. Most pedig felfedjük, hogy mi is rejlik valójában a tervező által használt "tollak" mögött!
Kollekciójában Stella McCartney természetesen festett "fevvereket" használt a párizsi divathéten. Az angol "fevver" szónak pontos jelentése magyarul nincsen, inkább egy szójáték, ami a "feather" szóból származik, a jelentése pedig toll. Valószínűleg a tervező így akarta jelezni, hogy nem igazi tollról van szó, hanem egy növényi alapú dologról.
A "fevverenként" elnevezett innováció születése izgalmas mérföldkő a divat világában. Ez a különleges, növényi alapú anyag tollakra emlékeztet, de nem madár eredetű, és most debütált a tervező tavaszi-nyári kollekciójának bemutatóján Párizsban. A brit Fevvers start-up által kifejlesztett vegán anyag célja, hogy a valódi tollakkal azonos puhaságot, lebegő hatást és légies mozgást kínáljon, mindezt anélkül, hogy bármilyen madarat megsebesítenének vagy megölnek a gyártási folyamat során.
A bemutató után a tervező kifejezte meglepetését, amiért sokan kifinomultnak tartják a madarak kitépett tollait. Úgy érezte, hogy fontos üzenetet közvetíteni: a divat csillogása és vonzereje nem feltétlenül igényli az állatok feláldozását. Célja az volt, hogy bemutassa, léteznek alternatív megoldások, amelyek tiszteletben tartják a természetet, miközben a stílus és a kreativitás is megmarad.
A kollekció utolsó három szettjében a növényi alapú, természetes festékekkel készült fehér darabok ragyogtak a kifutón. Az egyik kiemelkedő alkotás egy lenyűgöző, aszimmetrikus szabású ruha volt, amely lágyan omlott alá levendulaszínű anyagából. Ezt a varázslatos ruhát Alex Consani viselte, aki a show zárásaként nem csupán a közönséget bűvölte el, hanem az Év modellje díjat is magáénak tudhatta.
A kollekció a „Come Together” nevet viseli, és a bemutatója egy lenyűgöző Helen Mirren előadással kezdődött a Centre Pompidou impozáns főcsarnokában. A világszerte elismert színésznő színházi keretek között olvasta fel a Beatles ikonikus dalát. A háttérben Helen Mirren egy elegáns, szürke Stella McCartney nadrágkosztümöt viselt, amely tökéletesen illeszkedett a rendezvény hangulatához. Az új kollekció estélyi ruhái különösen felkeltették a figyelmét, hiszen a divat és a művészet találkozása lenyűgözte őt.
McCartney megosztotta, hogy gyermekként a Come Together mindig is John zenéje volt a számára. Azért választotta ezt a számot a divatbemutatóra, mert tele van rejtett jelentésekkel, és egyfajta szexuális kihívást, pajkos atmoszférát hordoz magában. Ezen kívül a Stella férfi és a Stella nő egyesülését is szimbolizálja, ami még különlegesebbé teszi a választását.
A kifutón egyértelműen megmutatkozott a stílusok közötti kontraszt, hiszen a klasszikus, nagy szabású öltönyök mellett a rövid szoknyák is magabiztosan vonultak. Ezek a darabok nemcsak látványosak és elegánsak, hanem a mindennapi viselet szempontjából is rendkívül praktikusak. Különösen feltűnőek voltak a drapériás, fűzős estélyi ruhák, valamint a kékeszöld és bézs fehérneműkből készült miniruhák, amelyek frissességet és modernséget sugalltak. A férfi kollekciót laza farmeranyagok, túlméretezett, oldalt hasított zakók és szellős, bő szárú nadrágok uralták, amelyek mára a Stella McCartney stílusának védjegyévé váltak.
2026-ban fennállásának 25. évfordulóját fogja ünnepelni a Stella McCartney divatház. A korábban LVMH luxusdivat befektető cég tulajdonában álló kisebbségi részesedését tavaly visszavásárolta, így független márkaként folytatja fenntarthatósági küldetését.
A pénzügyi helyzetet vizsgálva a márka sajnálatos módon veszteségeket könyvel el, és a bevételek is folyamatos csökkenést mutatnak. Ez arra utal, hogy a fenntarthatóság kérdése egyelőre nem bír jelentőséggel sem az iparágban, sem pedig a fogyasztók körében. Ugyanakkor egyre több márka, tervező és innováció bukkannak fel a divat színterén, kifejezetten azért, hogy felhívják a figyelmet a fenntarthatóság fontosságára.
Ellentétben Londonnal és Koppenhágával, a párizsi divathét még nem szőrme-mentes. Sok madarat kifejezetten a tollaikért ölnek meg vagy tépnek meg élve.
A márka 2026-os tavaszi-nyári kollekciója 98%-ban fenntartható alapanyagokból készült, míg 2024-ben ez az arány 96% volt. Függetlenül attól, hogyan teljesít kereskedelmileg, Stella McCartney kulcsszerepet játszik abban, hogy a luxusdivat és a fast fashion egyaránt egyre nagyobb figyelmet fordítson az alternatív, növényi eredetű vagy újrahasznosítható anyagokra.
Mindazonáltal a legfőbb környezeti kihívást nem csupán az anyagok használata jelenti, hanem az új ruhák gyártása is, amivel a divatipar sajnos még mindig nem hajlandó komolyan foglalkozni.