Hogyan lehetséges vonattal Londonból New Yorkba eljutni egy óra alatt? Ez bizonyára egy szürreális utazás lenne, hiszen a két város között óceán húzódik. Elképzelhetjük, hogy egy futurisztikus szupervonat, amely átszeli a vizet, vagy valamilyen különleges
Újra napirendre került a transzatlanti alagút megvalósítása, amely már több mint száz éve foglalkoztatja a mérnökök és politikai döntéshozók fantáziáját. Ez a merész elképzelés a brit fővárost hivatott összekapcsolni a legnagyobb amerikai várossal, lehetővé téve ezzel a gyors és kényelmes utazást a két kontinens között. Az építési költségek azonban olyan mértékűek, hogy forintban szinte elképzelhetetlen összegre rúgnak.
A futurisztikus elképzelés, a Nagy-Britanniát és az Egyesült Államokat összekötő alagút terve régóta tornáztatja sokak fantáziáját - írta a Mirror. A monumentális projekt költségét ma 15600 milliárd fontra, napi árfolyamon 7760 billió forintra becsülik. Csak hogy érthető legyen: a billió ezer milliárdnak felel meg.
A földrajzi határok eltüntetésével még inkább megerősödne a két nemzet közötti "különleges kapcsolat", annak ellenére, hogy a szigetországot 5500 kilométer távolság választja el az észak-amerikai kontinensről.
A London és New York közötti légi kapcsolat manapság körülbelül nyolc órát tart. Képzeljük el viszont, hogy a transzatlanti alagút hívei egy olyan futurisztikus vonatról álmodoznak, amelynek utazási ideje nem haladná meg egy belvárosi ingázás hosszát. Ez a lehetőség izgalmas új távlatokat nyithatna meg a két város közötti kapcsolatokban.
A két állomás a képzelet szüleménye. Ha el is készül az alagút, kétségtelen, hogy új pályaudvarokat kell építeni a szupervonatok számára.
Egykor teljesen valószínűtlennek tűnt, hogy vonat közlekedik a La Manche-csatorna alatt.
Végül, hat évnyi munkával, az ötvenkilométeres Csalagút valóra vált Anglia és Franciaország között. A teljes hosszának majdnem négyötöde a tenger mélyén található, rejtett titkokkal teli világban húzódik.
Számos javaslat született a transzatlanti alagút kivitelezéséről.
Az egyik javaslat szerint a csőrendszert a tengerfenék alá kellene elhelyezni, míg egy másik vélemény azt sugallja, hogy közvetlenül a fenék fölött futhatna. Egy harmadik alternatíva a két módszer ötvözését javasolja, míg egy másik, merész ötletként felmerült, hogy az alagút 49 méterre a tengerszint alatt lebegne. Az előre gyártott szegmensek rögzítése kábelekkel történne.
Az innovatív megoldás zökkenőmentes közlekedést szavatolna a két földrész között, ugyanakkor nem tenné ki az alagutat az óceán mélységi nyomáskockázatának - tudósított az Express.
Szinte mindenki osztja azt a véleményt, hogy az alagútban kizárólag a modern vonatokhoz hasonló járművek közlekedhetnek. Az autós forgalom viszont napokig elhúzódna, és további infrastrukturális fejlesztéseket követelne, mint például pihenőhelyek vagy szálláslehetőségek kialakítása.
A vákuumvonat azonban tökéletes a feladatra annál is inkább, mert elméleti végsebessége jócskán meghaladja az ötezer kilométert óránként, így az egy óránál rövidebb menetidő New York és London között nem is tűnik kivitelezhetetlennek.
Felmerült a sugárhajtású szerelvények alkalmazása is, azonban ezek olyan kiemelkedő sebességgel haladnának, hogy az utazás időtartamának egyharmada, azaz 18 perc, a fékezési folyamatra lenne szükséges ahhoz, hogy a vonat méltóságteljesen érkezzen meg az állomásra.
Az Európa és Észak-Amerika közötti alagút építésének kezdete valószínűleg várat még magára.
Eközben azonban megerősítették, hogy az évtized végéig elkészülhet a Spanyolországot Marokkóval, azaz Európát Afrikával összekötő alagút, amely a Csalagútnál ugyan rövidebb, de nagyobb mélységben kapcsolná össze a két kontinenst.