Sok magyar munkahelyen aggasztó önbecsapás tapasztalható, ami hozzájárul ahhoz, hogy a mesterséges intelligencia nem tud megfelelően teljesíteni. - Pénzcentrum


A mesterséges intelligencia megbízhatóságáról kialakult vélemények éles ellentétben állnak a felsővezetők és a felhasználók között. Az EY legújabb, nemzetközi kutatása rámutatott, hogy míg a döntéshozók viszonylag nyugodtak, az átlagemberek – legyen szó adatvédelemről, pontosságról vagy átláthatóságról – sokkal inkább aggasztják a technológia potenciális kockázatai.

A felsővezetők zöme úgy érzi, hogy a vállalatuknál már vagy jelentős mértékben integrálták a mesterséges intelligenciát, vagy teljesen kihasználják annak adta lehetőségeit. Érdekes módon, a válaszadók körülbelül kétharmada azt tapasztalja, hogy a saját cége és az ügyfeleik is hasonlóan vélekednek az új technológia előnyeiről és kockázatairól.

"A valóság e tekintetben az, hogy a legtöbb vállalat csupán a mesterséges intelligencia valódi potenciáljának kismértékű részét ismeri. Óriási hiba, ha ezt a széles körben elérhető technológiát kizárólag a különböző nagy nyelvi modellekhez (LLM) kötik, mint például a ChatGPT. Ezzel a megközelítéssel a cégek saját magukat korlátozzák, ami gyorsan jelentős versenyhátrányhoz vezethet" - figyelmeztetett Dr. Tilesch George, az EY AI Confidence vezető MI-szakértője.

Az EY kutatása szerint a felhasználók sokkal jobban aggódnak az MI használatának káros következményeitől, mint a topmenedzserek. A legtöbben attól tartanak, hogy a cégek nem veszik elég komolyan az adatvédelmet, nem igazán átláthatóak a kapcsolódó folyamataik vagy nem tudnak felelősséget vállalni a rendszer döntéseiért. A legnagyobb veszélynek a félrevezető tartalmakat és a manipulációs lehetőséget tartják, míg a munkahelyek megszűnését egyik csoport sem érzi akkora fenyegetésnek.

Bár sok vállalat már beépítette a mesterséges intelligenciát működésébe, a felelős alkalmazása továbbra is komoly kihívások elé állítja őket. A vezetők túlnyomó többsége úgy véli, hogy nehéz olyan szabályozási keretet kidolgozni, amely igazán hatékonyan igazodik a jelenlegi MI-modellekhez. Az új technológiák bevezetése pedig még több bizonytalanságot hoz magával. Számos szervezet már a legújabb generációs megoldások (mint például szintetikus adatok, autonóm robotok vagy MI ügynökök) integrálását tervezi, de ezek kockázatait jelenleg még nem képesek teljes mértékben átlátni.

Az MI valódi és hatékony integrálása messze túlmutat azon, hogy csupán bevezetjük a legújabb generatív MI alkalmazást a vállalatunknál. Ez egy átfogó újragondolást igényel az üzleti folyamatainkban, ahol fel kell derítenünk, hogy a technológia hol képes valódi értéket teremteni. Fontos, hogy merjünk nagyot álmodni, és befektessünk a jövőbe, miközben kollégáinkat folyamatosan képezzük és támogassuk az átállás során. Emellett a szervezet egészének alkalmazkodására van szükség, mindezt pedig szilárd keretek közé kell illesztenünk az MI irányításához és működtetéséhez. Azok a vezetők, akik időben észlelik ezt a kihívást, és együttműködnek a megfelelő, nemzetközi tapasztalattal rendelkező szakértőkkel, biztos alapokat teremthetnek a jövőbeli sikereikhez.

- tette hozzá Dr. Tilesch George.

A kutatás arra is rámutatott, hogy komoly véleménykülönbség van a vezérigazgatók és a kutatásban megkérdezett többi topmenedzser között. A CEO-k jobban aggódnak a mesterséges intelligencia felelős használata miatt, mint a pénzügyi, HR-, marketing- és kockázatkezelési vezetők. Ennek leginkább az az oka, hogy az egyes területek vezetői nem érzik magukat felelősnek az MI működtetéséért vagy egyszerűen nem látják át megfelelően a hatásait a teljes vállalati spektrumon.

Ez nem meglepő, hiszen a mesterséges intelligencia stratégiai szempontból kulcsfontosságú terület, így a legtöbb vállalatnál a vezérigazgató közvetlenül felügyeli az MI-vel kapcsolatos fejlesztéseket. A megkérdezett vezérigazgatók körülbelül fele saját hatáskörébe tartozónak tekinti az MI bevezetését, hasonlóan a technológiai és informatikai vezetőkhez.

Related posts