Verstappen káprázatos előzése révén szerezte meg a győzelmet, míg Hamilton remek teljesítményével értékes pontokat mentett a Ferrari számára Imolában.

Max Verstappen elképesztő előzési manővere, amelyet a rajtnál mutatott be, döntő szerepet játszott abban, hogy megnyerte az Emilia-Romagnai Nagydíjat. A dobogós helyezések között a McLarenek domináltak, Lando Norris ügyesen megelőzte a taktikai szempontból hátrányosabb helyzetben lévő Oscar Piastrit. A 12. pozícióból startoló Lewis Hamilton a negyedik helyen végzett, ezzel elérve eddigi legjobb eredményét a Ferrarival.
A gumik stratégiájának variálása új dimenziót nyújtott a verseny izgalmának, különösen azért, mert a csapatoknak vasárnapig sem sikerült kitalálniuk, melyik boksztaktika lenne a leghatékonyabb a futam végrehajtásához. A legelterjedtebb döntés a közepes keverék volt a rajtnál, míg Lewis Hamilton és Kimi Antonelli a 12. és 13. pozícióból indultak, kemény gumikkal, a száraz, napfényes délután ellenére.
A rajtnál a pole-ból induló Piastri ragadta meg a legjobban a lehetőséget, és az első néhány méteren a harmadik helyről startoló Russell is ügyesen belépett Verstappen elé a Mercedesével. Azonban az első féktávon, a Tamburellónál, váratlan események zajlottak: Verstappen sokkal később lépett a fékre, mint Piastri, és a kanyarkombinációban impresszíven elhúzott az ausztrál mellett, így átvette a vezetést. Hamarosan már két másodperces előnyre tett szert a McLaren versenyzőjével szemben.
A rajtsorrend szerint következett Russell, Norris, Alonso és a Williams csapata, de a háttérben egy érdekes helycsere zajlott: Antonelli a rajtnál megelőzte Hamiltont.
A mezőny első felében Norris került a legközelebb az előzéshez a verseny kezdetén, körökön át nyomást gyakorolt Russellre, s a 11. körben végül át is vette a harmadik helyet a Mercedestől - de már tíz másodperc hátrányban Verstappen mögött.
Eddigre meg is kezdődtek a bokszkiállások, amit a 10. helyről Leclerc indított, s ekkor úgy tűnt, ezzel zseniálisat húzott, hiszen az egy körrel később reagáló, de a pályán több pozícióval is előtte lévő Russell, Sainz és Alonso is mögé tértek vissza. Piastri is érkezett a korai kerékcserére, annak reményében, hogy Verstappen elé vághat, ám a Red Bull nem sétált bele a csapdába. Több versenyző is pályán maradt, s hamarosan kirajzolódott, hogy a korán kihajtókkal ellentétben egyetlen bokszkiállásra játszanak: a közepes keverékek a 10-15. kör környékén tapasztalt teljesítményvesztés után újra életre keltek, ennek nyomán hosszú ideig Verstappen, Norris, Albon és Hadjar volt nagy különbségekkel az első négyes sorrendje, akiket Antonelli és az őt megelőzni továbbra is képtelen Hamilton követett kemény gumikon.
A 29. körben Esteban Ocon fűre kényszerült leparkolni a meghibásodott Haasát, ami virtuális biztonsági autós periódust eredményezett. Ez a helyzet kedvezett azoknak a versenyzőknek, akik eddig halogatták a kerékcserét. Az első hat versenyző kisebb időveszteséggel tudott beugrani a bokszba, és hasonló döntést hoztak a korábban már kiálló versenyzők is, köztük Piastri, aki gyorsan a harmadik helyre tornázta fel magát. Ugyanakkor Norris mögött több mint tíz másodperc hátrányban volt, míg Verstappen előnye már a húsz másodperces határt ostromolta az élen.
A 34. körben Hamilton végre el tudta hagyni Antonellit, miután a borzalmas időmérője után a Ferrarik ismét életjelet adtak magukról. A brit és a monacói versenyző az 5. és 6. helyre kapaszkodtak fel, Albon közvetlen nyomában.
A 63 körös verseny 46. körében egy újabb tényező lépett a színre: Antonelli, aki a 8. helyen haladt, műszaki problémák miatt a pályán kívüli fűre kényszerült parkolni a Mercedesével. A versenyirányítás ezúttal már valódi biztonsági autót küldött a pályára. Ez a helyzet újabb bokszkiállások sorozatát indította el, hiszen többen, köztük Verstappen, aki pozícióvesztés nélkül tudta megoldani a pit stopját, előnyben voltak. Ugyanakkor Norris és Hamilton is úgy döntöttek, hogy a friss gumik beszerzésével próbálnak javítani helyezésükön, még ha egy-két pozíciót veszítettek is közben.
Amikor az utolsó tíz kör kezdetekor a bokszba hajtott a biztonsági autó, a következő volt a sorrend az élmezőnyben: 1. Verstappen, 2. Piastri, 3. Norris, 4. Leclerc, 5. Albon, 6. Russell, 7. Hamilton, 8. Sainz, és különös sorminta szerint a páratlan számú helyezést birtokló pilóták friss, a páros számúak pedig használt kemény keveréket viseltek.
Verstappen számára nem okozott nehézséget, hogy az újraindítást követően meglépjen, hiszen mögötte a használt gumikon versenyző Piastri inkább arra figyelt, hogy csapattársát, Russellt maga mögött tartsa. A gumik közötti különbségek hamarosan nyilvánvalóvá váltak: Hamilton az 57. körben megelőzte Russellt, majd Norris az 58. körben átvette a második helyet a bajnokság éllovasától, Piastritól. Eközben Albon is nekirugaszkodott Leclerc megelőzésének, de a thai pilóta előzési kísérlete kudarcot vallott, amikor a Tamburello külső ívén a kavicságyba sodródott Leclerc mellett, így Hamilton is elment mellette - és nem sokkal később csapattársát is lehagyta. Albon folytatta a monacói üldözését, de helyzetét megkönnyítette, hogy a sportfelügyelők korábbi incidensük miatt vizsgálatot indítottak, így Leclerc önként engedte őt maga elé.
A győzelmet végül hat másodpercnyi előnnyel Verstappen könyvelhette el, aki idén második alkalommal, Imolában pedig már zsinórban negyedik alkalommal állhatott a dobogó legfelső fokán. A McLaren pilótái is remekeltek, Norris sikeresen csökkentette hátrányát Piastrihoz képest a bajnoki tabellán. Hamilton a legjobb vasárnapi teljesítményével a negyedik helyen zárta a versenyt, megelőzve Albon, Leclerc, Russell, Sainz, Hadjar és Tsunoda versenyzőit.