Trump és Orbán új szövetséget építenek: a politikai küzdelmek színhelyei változnak, ám a Fidesz jelentősen lemaradt ebben a versenyben.


Kép: MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda / Fischer Zoltán - Orbán Viktor és Donald Trump találkozójuk előtt a floridai Mar-a-Lagó rezidenciáján, 2024. március 8-án.

Donald Trump 2024-es amerikai elnökválasztási kampánya és Orbán Viktor Harcosok Klubja kezdeményezése első nézésre két eltérő politikai irányvonalat képvisel, ám a lényegükben van egy fontos közös vonás: mindkettő a digitális világra helyezi a hangsúlyt. Az online tér, különösen a közösségi média platformok, mint a TikTok, YouTube és Facebook, kulcsszerepet játszanak a kommunikációban és a támogatói közösség kiépítésében. Ezen projektek mögött álló stratégiák célja, hogy egyfajta digitális "hadsereget" építsenek, amely képes mobilizálni a támogatókat és aktívan részt venni a politikai diskurzusban.

A következőkben egy izgalmas összehasonlítást végzünk Trump kampányának stratégiái és eredményei, valamint Orbán Viktor fiatalokat megcélzó online kommunikációja között. Részletesen elemezzük, hogyan igyekezett Trump megszólítani a fiatal férfi szavazókat az új média eszközeivel és milyen platformstratégiákat alkalmazott ehhez. Ezt követően párhuzamba állítjuk Orbán Viktor módszereit, amelyekkel a magyar fiatalok elérését tűzte ki célul az online térben.

Bemutatjuk a konkrét statisztikai adatokat, továbbá elemezzük a fiatal szavazók viselkedésének demográfiai mintázatait mindkét szcenárióban.

Donald Trump tavalyi elnökválasztási kampánya teljes mértékben kihasználta a fiatal férfiak körében népszerű online platformokat. Maga Trump 78 éves létére belevetette magát a "tesztoszterontól fűtött" online színtérbe, szakítva a hagyományos tévés interjúk és rádióműsorok világával. Kampánystábja tudatosan célozta az internet azon szegleteit, melyek a 18-29 éves férfiak egy jelentős részének adják az információs buborékot. Ennek jegyében Trump egy elnökjelölttől szokatlan platformokon és műsorokban tűnt fel:

Ezek a fellépések arra irányultak, hogy Trump elkerülje a hagyományos média "szűrőit", lehetővé téve a fiatal közönség számára, hogy közvetlen kapcsolatba lépjen a személyiségével és az általa közvetített üzenetekkel.

A Trump-kampány egyik tanácsadója, Alex Bruesewitz véleménye szerint...

Ez egy óriási diadal volt, hiszen a fiatalok így valóban felfedezhették "a valódi Trumpot", elkerülve a mainstream média leegyszerűsített ábrázolását.

Trump online stratégiájának kulcsfontosságú része a közösségi médiában meglévő követőtábora újbóli mozgósítása és növelése volt. 2023-ban a Meta döntése nyomán Trump fiókjai újból elérhetővé váltak, ami új lehetőségeket kínált számára a digitális térben való aktív jelenlét megerősítésére.

közel 34 millió Facebook-követő és 23 millió Instagram-követő vált újra elérhetővé a számára.

Bár Trump korábban éles kritikát fogalmazott meg a TikTokkal szemben, és az elnöksége alatt a betiltását is mérlegelte, a 2024-es választási kampány során már más megvilágításba helyezte a platformot. A Trump-kampány csapata jól tudta, hogy a fiatal generáció jelentős része a TikTokon szerzi be az információkat, ezért tudatosan építettek a népszerű influenszerekre és a mémekre, hogy üzeneteik hatékonyan eljussanak a célcsoporthoz ezen a közösségi oldalon.

A kampány ideje alatt készült TikTok-bejegyzések, mémek és YouTube-videók összességében milliós nézettséget hoztak, mindez pedig egy alaposan kidolgozott online stratégiával párosult. Ennek következtében Trump közvetlen kapcsolatot tudott kialakítani az amerikai fiatal férfiak széles körével.

Az internet világában spontán módon összeverődött, önironikus humorral fűszerezve magukat "kávén és nikotintasakon tengődő shitpostereknek" nevező fiatal Trump-rajongók csapata is kulcsszerepet játszott ebben a folyamatban. A kampány kulisszái mögött dolgozó szakértők elismerően nyilatkoztak róluk, kiemelve, hogy sikerült eljuttatniuk a "Make America Great Again" üzenetet egy teljesen új, online generációhoz.

Trump online offenzívája kézzelfogható eredményeket hozott a fiatal férfi szavazók mozgósításában. Hagyományosan a fiatal (18-29 éves) korosztály inkább a demokraták felé húz az Egyesült Államokban, ám Trump kampánya generációs átrendeződést ért el.

A 2024-es elnökválasztáson a fiatal férfiak drámaian nagy arányban álltak Trump mellé: míg 2020-ban ebben a csoportban Joe Biden komoly előnnyel nyert, 2024-ben a 18-29 éves férfiak 56 százaléka Trumpra szavazott, és csak 42 százalékuk Kamala Harrisre.

Ez a jelenség példa nélküli elmozdulást mutat - utoljára az 1988-as elnökválasztás során tapasztalhattuk, hogy a fiatal férfiak többsége a republikánus elnökjelölt mögé állt. Az exit pollok elemzése alapján a 18-29 éves korosztályban a fiatal férfiak körében Trump teljesítménye 2020-hoz képest 15 százalékpontos emelkedést mutatott.

Érdemes hangsúlyozni, hogy a fiatal nők körében Trump népszerűsége továbbra is csekély. A 18-29 éves női szavazók 58%-a a demokrata jelöltet választotta, míg csak 41%-uk szavazott Trumpra. Ez a jelentős nemi különbség hozzájárult ahhoz, hogy a teljes 18-29 éves korosztályban a demokrata elnökjelölt, Harris, enyhe fölénnyel vezetett Trump előtt (52% Harris, 47% Trump). Érdemes megjegyezni, hogy 2020-ban a demokrata jelölt előnye még 25 százalékpont volt.

A Trump-jelenség és az azt körülvevő online influencer-kultúra nem csupán a választások idején, hanem hosszabb távon is jelentős hatással lehet a fiatal férfiak politikai nézeteire. Egy friss elemzés rámutatott, hogy ez a jelenség tartós lendületet adhat a MAGA-mozgalomnak, amely a jövő választói között is megőrzi befolyását.

A fenti adatok alapján egyértelmű, hogy Donald Trump a 2020-as választásokhoz képest a fiatal nők között is sikeresen növelte támogatottságát, ami mögött egy alaposan megtervezett online stratégia áll.

Az Egyesült Államokban a "tradwife" (hagyományos feleség) és a "womanosphere" (konzervatív női influencerek közössége) mozgalmak folyamatosan növekvő népszerűségnek örvendenek, ahogy azt a The Guardian is megemlíti. Ezek a törekvések a klasszikus női szerepek, mint a háztartás vezetése és az anyaság, romantikus idealizálására összpontosítanak, újraértelmezve ezzel a női identitást a modern társadalomban.

A megközelítés gyakran összekapcsolódik olyan esztétikai irányzatokkal, amelyek a fiatal nőket célozzák meg, mint például a "soft girl stílus". Ez a stílus a szelídséget, kedvességet és nőiességet hangsúlyozza, miközben finoman konzervatív értékeket is közvetít. A fiatal generációt megcélzó videók különösen népszerűek a TikTokon és az Instagramon, ahol az ilyen tartalmak gyorsan terjednek és nagy hatással bírnak a fiatalok önképére és öltözködési szokásaira.

Egy különleges példa erre Hannah Belle Freas, egy amerikai influenszer, aki több mint 16 ezer követőt vonz. Emellett ott van Hannah Neeleman, a 2023-as amerikai szépségkirálynő, aki 10 millió követővel büszkélkedhet, és akit a The Times Magazine a tradicionális feleségek királynőjeként emleget. Ő nyolc gyermek édesanyjaként is figyelemre méltó szerepet tölt be a közösségi médiában.

A Bustle cikke szerint az előbbi fiatal, 4 gyermekes édesanya idilli vidéki életet jelenít meg bejegyzéseiben, saját készítésű ruhákkal, Biblia idézetekkel, haszonállatok tartásával és a többi, apolitikusnak beállított nőhöz hasonló meggyőződéssel, miszerint nem kér a felgyorsult világból, vagy a háztartás és karrier közötti "második műszakkal" való egyensúlyozásból.

A "tradwife" mentalitás mára már nem csupán az Egyesült Államok határain belül terjed. A Megafon influenszere, Sebestyén Janka, aki a Harcosok Klubja eseményén is megosztotta gondolatait, TikTok-videóiban részletesen kifejti, miért tartja feleslegesnek a Barbie-feminizmust, és miért fontos, hogy támogassuk azokat a nőket, akik a hagyományos, háztartásbeli életformát választják. Janka nézőpontja szerint a klasszikus női szerepek értéke nem csökkent, és sürgeti a közvéleményt, hogy ismerje el és értékelje a családi életet és a háztartásban végzett munkát.

A jobboldali értékeket képviselő influenszer videóiban hangsúlyozta, hogy a digitális szabadságharcosokat toborzó kampány legfőbb célja az online térben való mozgósítás, különösen azok számára, akik "kívánják hangot adni a liberális narratívák ellen".

Sebestyén Janka a Harcosok Klubja - A kezdet elnevezésű nyitórendezvényen videóüzenetben mondta el, hogy korábban "egyedül érezte magát véleményével a liberális fertőben", de most már hiszi, hogy "2026-ban az interneten dől el" a harc, és mindenkit várnak a csatába - "nem kell profinak lenni", bárki harcos lehet. A jobboldali influenszer nagyjából 47 ezer TikTok-követővel rendelkezik, a Fidesz tehát jelzésértékűen őt állította példaként, hogy igenis vannak jobboldali fiatal hangok a platformon.

Orbán Viktor kormánya különféle innovatív megközelítéseket alkalmazott a fiatal nők megszólítására Magyarországon. Legyen szó az SZJA-mentességről, a családtámogatási programok szélesítéséről, vagy a 40 év alatti kétgyermekes anyák számára elérhető adókedvezményekről, a kormány célja, hogy ezeket a kezdeményezéseket a következő években még tovább fejlessze és gazdagítsa.

A 21 Kutatóközpont tavaly októberi adatai szerint a 18-29 éves korosztályban a Tisza Párt mind a férfiak, mind a nők körében népszerűbb a kormánypárttal szemben, azonban a Fidesz támogatottsága a fiatal nők körében magasabb, mint a fiatal férfiak esetében.

Legújabb felmérések alapján úgy tűnik, hogy a Tisza Párt vezetője, Magyar Péter nem igazán népszerű a női szavazók körében. A megkérdezettek elsősorban a politikai kommunikációs stílusát emelték ki, mint a népszerűtlenség okát. Az Index jelentése szerint a Tisza Párt online jelenléte még mindig figyelemre méltó, ami magyarázatot ad arra, hogy a Fidesz milyen intenzíven próbálja elnyerni a fiatalok bizalmát. Ennek érdekében számos eszközt bevetnek, beleértve az influenszerkultúrát és a Harcosok Klubját is.

A 2019-es önkormányzati választás rámutatott egy stratégiai gyengeségre a kormánypártoknál: a Fidesz támogatottsága a fiatalok körében jelentősen elmaradt az idősebb korosztályokban tapasztalttól.

A Fidesz a Megafon Központ létrehozásával reagált erre a kihívásra, amely konzervatív influenszerek képzésére és támogatására összpontosít. Célja, hogy egyensúlyt teremtsen a közösségi médiában tapasztalható liberális túlsúly ellen.

A Megafon új szintre emelte a közösségi média jelenlétét, intenzív Facebook-kampányokba kezdve. A célzott stratégia részeként olyan népszerű influenszereket emelt a figyelem középpontjába, mint Bohár Dániel, Deák Dániel és Rákay Philip. Ők rövid videók formájában osztották meg üzeneteiket, igyekezve elérni és megnyerni a potenciális szavazókat.

A Harcosok Klubja ezt követően lényegében a 2002 utáni polgári körök online megfelelője kíván lenni: önkéntes jobboldali aktivisták hálózata, akik "gyorsan és hatékonyan azonosítják a hamis vagy félrevezető tartalmakat és korrigálják azokat", együttműködve harcolva az interneten terjedő "dezinformáció cunami" ellen.

A Harcosok Klubja kezdetben egy exkluzív Facebook-csoportként alakult, amelynek célja a Fidesz támogatóinak összegyűjtése volt. A csoport létezését hosszú hónapokig titokban őrizték, és Orbán Viktor időnként bátorító üzeneteket küldött a "harcosoknak", hogy fenntartsa a lelkesedésüket.

2025. május 18-án a budapesti BOK Sportcsarnokban rendezett nagyszabású esemény keretein belül debütált a Harcosok Klubja, ahol a közönség előtt mutatkoztak be a résztvevők.

A rendezvényen Orbán Viktor világossá tette a célkitűzést: januárig 100 ezer digitális harcost kívánnak toborozni, akik készen állnak majd megküzdeni a 2026-os választási kampány kihívásaival.

A Harcosok Klubja valójában a Megafon kezdeményezés bázis-demokratikus kiterjesztése, ahol nem csupán fizetett influenszerek, hanem lelkes önkéntesek ezrei is aktívan részt vehetnek a "digitális csatározásban". Ez a közösségi mozgalom lehetőséget ad minden résztvevőnek, hogy hangot adjon véleményének, és harcoljon a közös célokért a virtuális térben.

A Fidesz az elmúlt években látványosan növelte erőforrásait a közösségi médiában. Orbán Viktor Facebook-oldala már 2020-ban is a legnagyobb követőtáború magyar politikusi oldal volt.

A 2020-as COVID-válság idején figyelemre méltó módon megugrott a követők száma, amikor a miniszterelnök a Facebook-oldalán élőben közvetítette a járványügyi bejelentéseket. Míg 2020 elején körülbelül 660 ezer követővel rendelkezett, addig az év végére ez a szám már túlhaladta az 1 milliót, ami több százezer új érdeklődőt jelentett.

Orbán Viktor Facebook-oldala jelenleg 1,3 millió követőt vonz, amivel figyelemre méltó nemzetközi pozíciót birtokol. Egy friss elemzés alapján lakosságarányosan ő az uniós vezetők között a legnépszerűbb a közösségi médiában. Érdekesség, hogy a nála tízszer nagyobb népességű Franciaország elnöke, Emmanuel Macron, mindössze 4,8 millió követőt tudhat magáénak ezen a platformon.

A Fidesz kezdetben tartózkodott a TikTok használatától, azonban 2022 után a kormánypárt felkeltette az érdeklődést a platform iránt. Elindították hivatalos TikTok-csatornájukat, ahol kampányüzeneteket, Orbán Viktortól származó idézeteket és rövid videókat osztanak meg. Ezen kívül a miniszterelnöknek is saját TikTok-fiókja lett, amelyen még személyesebb tartalmakkal jelentkezik.

Itt olyan tartalmak is felbukkannak, mint a közösségi médiában a fiatalok által népszerűvé tett bambuszfigura, a Tung tung tung tung sahur.

A Tung tung tung tung sahur kifejezés az Index cikke szerint a legismertebb karaktere az olasz brainrot mémek különös világának. E mémek sajátos vonása az abszurd szereplők, a furcsa történetmesélés és a drámai, gyakran olasz akcentussal előadott narrációk. A virális mém középpontjában egy fából készült figura áll, amely akkor bukkannak fel, ha valakit háromszor is figyelmen kívül hagynak. Most pedig ez a figura Karmelitában is megjelent, újra életre keltve a mémek szórakoztató és szürreális világát.

Később egy különleges videó is napvilágot látott, amelyben kormánytagok és neves kormánypárti politikai személyiségek válogatnak a közkedvelt, szokatlan karakterek között.

Orbán Viktor ritkán tűnik fel videós podcastekben, így a Fidesz inkább saját médiacsatornáit aktiválta. A HírTV és az MTVA folyamatosan készítenek fiatalos hangvételű interjúkat kormánypárti politikai szereplőkkel, amelyeket a YouTube-on is széles körben elérhetünk.

Az X, korábban Twitter néven ismert platform, hazai politikai színtéren Szijjártó Péter és Kovács Zoltán keze alatt működik a legaktívabban. Magyarországon azonban a platform jelentősége korlátozott, hiszen a tartalmaik elsősorban a nemzetközi közönséget célozzák meg, így a helyi felhasználókra gyakorolt hatásuk viszonylag csekély.

A legfrissebb eredmények vegyes képet festenek a politikai tájról. A Fidesz 2022-ben ismételten kétharmados győzelmet aratott, azonban a legfiatalabb választók körében viszonylag gyengébben teljesített. Egy választás utáni felmérés alapján a 18-21 éves első alkalommal szavazók között a kormánypártok csupán 19 százalékos támogatottságot tudtak felmutatni, míg az egyesült ellenzéki lista lenyűgöző 59 százalékot ért el ebben a korosztályban.

A fiatalok preferenciáit vizsgáló IDEA Intézet szerint "alapvetően ellenzéki beállítódás" jellemzi a 20 év alattiakat, bár a kampány utolsó heteiben a Fidesz tudott erősödni közöttük is.

Figyelemre méltó területi megoszlás figyelhető meg: a falvakban az első szavazók között is a Fidesz aratott sikert, míg a városi környezetben az ellenzéki pártok vették át a vezetést.

A fiatalok politikai aktivitása is fontos faktor. 2022-ben a részvételi arány rekordközeli 69,5 százalékot ért el országosan, azonban a fiatalok részvétele hagyományosan elmarad az átlagtól. Becslések szerint a 18-29 éveseknek csak nagyjából a fele járult az urnákhoz.

Trump és Orbán, bár különböző politikai környezetben tevékenykednek, hasonló kihívásokkal néznek szembe, ami arra ösztönözte őket, hogy a közösségi média és az online támogató közösségek felé forduljanak. Trump a 2024-es választási kampányában forradalmi módon ötvözte a populáris internetkultúrát a politikai kommunikációval: TikTokos mémektől kezdve egészen a három órás podcast-beszélgetésekig minden lehetséges eszközt felhasznált, hogy elnyerje a fiatal férfi szavazók bizalmát. Ennek révén sikerült jelentősen erősítenie a republikánusok helyzetét ebben a demográfiai csoportban, mivel elérte azokat, akik a "hagyományos média" helyett inkább a YouTube, Twitch vagy Twitter platformjain tájékozódnak.

Trump stratégiája megmutatta, hogy a politikai kampányokban ma már megkerülhetetlenek az influenszerek és az online platformok: a kampánycsapatok úgy tekintenek rájuk, mint a média egy új szeletére, melynek ugyanolyan súlya van, mint például a tévének.

Orbán Viktor a megfigyelt trendek tükrében saját módszereivel hasonló irányba terelte Magyarország politikai életét. A Harcosok Klubja kezdeményezése a digitális kor kihívásaira reagáló pártaktivizmust képvisel: a kormánypárt központosított keretek között, ugyanakkor önkéntesek bevonásával igyekszik online véleményhadsereget kialakítani.

Bár a magyar fiatalok körében a Fidesz egyelőre nem ért el áttörést - a többség továbbra is inkább kormánykritikus -, Orbán hosszú távú stratégiájának része, hogy utánpótlást neveljen ki az online térben. A Harcosok Klubja egyik fontos felismerése, hogy egy jelentős szavazói réteg már jórészt a közösségi médián keresztül tájékozódik, így ott kell megnyerni őket.

Orbán Viktor egyértelművé tette, hogy "ami ma elegendő, az holnap már nem biztos, hogy az lesz" – más szavakkal, ami a múltban (például a hagyományos kampányformák és a személyes találkozók) sikeressé tette a politikai törekvéseket, az a jövőben már nem elegendő. A jövő kihívásaihoz elengedhetetlen a digitális térben való aktív részvétel és a virtuális kapcsolatok kialakítása.

Trump 2024-ben szavazatokra tudta váltani az internetes erőfeszítéseket, Orbán Viktor digitális harcosai most szerveződnek, így még kérdéses, hogy milyen eredményt tudnak majd felmutatni. Ami biztos, hogy mind Trump, mind Orbán esetében a "harcmodor" modernizálása zajlik: a politikai csatateret részben áthelyezik a közösségi oldalakra, videómegosztókra, podcast-stúdiókba.

Related posts