Tízmilliós összegű közbeszerzési bírságot szabtak ki az Orbán-kormányra a Tisza-kastély felújításával kapcsolatosan, amely a kormányzati tevékenységek egyik jelképének számít.
A Közbeszerzési Döntőbizottság határozata szerint a Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft. megsértette a közbeszerzési eljárás alapelveit védő tételes rendelkezéseket és korlátozta a nyilvánosságot is. A súlyos szabálytalanságokat, így egyebek között az egybeszámítási kötelezettség elmulasztását, a meghívott cégek közötti átfedést és a nyilvánosság korlátozását is felrótta a Döntőbizottság, ezért tízmilliós bírságot szabott ki. A tavaly nyári avatóünnepségen a három legfőbb közjogi méltóság is részt vett, majd 2024 októberében kétnapos kormányülés volt itt.
Az Orbán-kormány emlékezetpolitikája a Tisza családra, különösen Tisza Kálmánra és Tisza Istvánra fókuszál, akik a magyar politikai történelem jelentős alakjai voltak. A Békés megyei, román határ közelében található kastélyuk felújítása ezért kiemelt jelentőséggel bír a Fidesz számára. E projekt irányítására Lázár Jánost nevezték ki kormánybiztosként, ami jól tükrözi a kormány elköteleződését. A Narancs.hu többször is beszámolt arról, hogy az építkezés kezdete és a várható befejezés időpontja többször megváltozott, ráadásul a költségek is drámaian megnőttek. Miközben a magyar költségvetés más területeken forráshiánnyal küzd, a kastélyfelújításhoz szükséges többletköltségek előteremtésére mégis akadt pénz. Az eredeti, 7 milliárd forintos keretösszeg miért ugrott meg 11 milliárdra, arra azonban nem érkezett magyarázat. A közpénzből megújuló kastélyt ingyenesen a református egyház kapja meg, és a legfrissebb vizsgálatok alapján a felújítás során bundagyanús közbeszerzési eljárások gyanúja is felmerült.
Egy közérdekű bejelentés nyomán tavaly a Közbeszerzési Hatóság vizsgálatot indított a vélelmezett jogszabálysértések ügyében. A bejelentés szerint a Nemzeti Örökségvédelmi Fejlesztési Nonprofit Kft. (NÖF) elmulasztotta figyelembe venni az egybeszámítási kötelezettséget. Ez azt jelenti, hogy bizonyos közbeszerzések becsült értékét össze kellett volna vonni, és így nem alkalmazhatták volna az ún. 115-ös eljárást. Magyarán: az ajánlatkérő szándékosan több, egymással szorosan összefüggő projektet bontott le, hogy így azok értéke ne haladja meg a 300 millió forintot.
Ennek az lehet az oka, hogy az ajánlatkérő meghívásos pályázatban hívhasson meg kivitelezőket a projektre. Mindez 300 millió forint feletti értékhatáron már nem lehetséges. Ennek értelmében a NÖF hívta meg a cégeket, de ez a végeredményt látva sajátságosra sikerült, ugyanis a jogorvoslattal érintett közbeszerzési eljárások közül kettőben ugyanazt az öt céget kérte fel ajánlattételre a NÖF, holott a törvény a cégek lehetőség szerinti változtatását írja elő. Ám a történetünk még ennél is kacifántosabb. Ezt példázza, hogy a "Történeti Park" tárgyú közbeszerzési eljárásban az ajánlattételre felhívott cégek között volt kettő olyan, amelyek között tulajdonosi átfedés-összefonódás kimutatható a hatályos cégadatok szerint. Ezt tiltja a törvény.
Ha lúd, legyen hát kövér! Az állami ajánlatkérő több közbeszerzési eljárás keretében olyan cégeket invitált az ajánlattételre, akik nincsenek nyilvántartva az építőipari kivitelezők névjegyzékében. Ennek jogi vonzatai nyilvánvalóak, hiszen ez egyértelmű jogszabálysértés. A KD arra is rámutatott, hogy a NÖF egyik közbeszerzési eljárásban sem teljesítette a közzétételi kötelezettségét. A már említett 115-ös eljárás során például kötelezően közzé kell tenni a közbeszerzés megindításával kapcsolatos dokumentumokat, úgy mint a műszaki leírást, az árazatlan költségvetést, valamint később a megkötött szerződéseket és az eredménytájékoztató hirdetményeket.
A fent említett okok következtében a Döntőbizottság összesen 10 millió forint összegű bírságot szabott ki az ajánlatkérő NÖF-re.
Nem tartozik a szabálytalanságokkal érintett közbeszerzési eljárások közé, de tény, hogy a Tisza-kastély felújításával összefüggő kommunikációs feladatokat kis híján 27 millió forintért az egyazon budai címen bejegyzett LOUNGE DESIGN Kft. és New Land Media Reklám Kft. nyerte el. Mindkét cégnek az a Balásy Gyula a tulajdonosa, aki az elmúlt években jelentős, több tízmilliárdos állami kommunikációs megbízásokat nyert el. A teljesen torzzá vált magyar reklám- és kommunikációs iparnak fontos szereplője Balásy.
A Nemzeti Összetartozás Napján, tavaly június 4-én Orbán Viktor miniszterelnök részt vett a felújított Tisza-kastély ünnepélyes avatóceremóniáján. A kormányfő szónoklatában kiemelte Magyarország elkötelezettségét a béke iránt, hangsúlyozva az összetartozás jelentőségét. Az eseményen több fontos politikai személyiség is jelen volt, köztük Sulyok Tamás köztársasági elnök és Kövér László, az Országgyűlés elnöke. 2024 októberében a magyar kormány kétnapos kihelyezett ülést tartott a Tisza-kastély falai között, ezzel is erősítve a helyszín szimbolikus jelentőségét.
Nemrégiben egy elismert történelmi magazin teljes lapszámát szentelte a geszti kastély felújításának, amely a Tisza-család örökségét hivatott bemutatni. Érdekes módon azonban a 100 oldalas kiadványban még a legkisebb utalás sem található az újjáépítési projekt körüli szabálytalanságokról és anomáliákról, holott ezek a témák a hazai sajtóban jelentős terjedelemben szerepeltek.