A hajózás világa tele van izgalmas kihívásokkal és lehetőségekkel, de nem mentes a manipulációtól sem. A propaganda, mint eszköz, gyakran arra hivatott, hogy torzítja a valóságot, és befolyásolja a közvéleményt. Egy hajós számára elengedhetetlen, hogy átl
Fülsiketítő szellempropaganda zúdult a világsajtóra.
Ezúttal az elmúlt héten bekövetkezett orosz tartályhajók sérülései és elsüllyedései kerülnek terítékre. Ezt a kissé szarkasztikus, de figyelemfelkeltő megjegyzést azért írtam a cikk elejére, mert olvasás közben a zsebemben rejtőző bicska váratlanul kinyílt, és a ceruzámba mélyedt. Bárki, aki képes a gondolkodásra és az olvasásra, hasonló helyzetbe került volna, ha olyan híreket böngész, amelyek egy hozzá közel álló témáról szólnak; ilyenkor nem nehéz észrevenni a nyilvánvaló ellentmondásokat.
Bár nem vagyok szakértője a világnak, a hajós hírek terén mégis szokatlanul sok információ gyűlt össze a fejemben. Ebből fakadóan néha úgy érzem, túl könnyen átlátok a dolgokon, ami egyaránt elgondolkodtat és aggaszt. Elszomorít a tudat, hogy mennyi területen könnyedén bedőlhetek a szándékosan hamis, félrevezető vagy manipulált információknak. Amikor egyre inkább belátok a látszólagos valóság mögé, felmerül a kérdés: vajon mennyi olyan hazugságot és céltudatos manipulációt nem veszek észre, amelyek más, rejtett fátylak mögé bújnak?
Márciusban, 2024-ben, részletesen foglalkoztam az orosz "szellemhajó flottával", ezért most nem szeretném megismételni az ott leírtakat. Íme a lényeg röviden:
Az orosz-ukrán háború kitörése után a nyugati világban elrendelt oroszellenes szankciók 2022-ben többek között megtiltották orosz kereskedelmi hajók kikötését a szankcionáló országok kikötőiben, majd az orosz olaj szállításának megakadályozására az európai hajózási és biztosítási társaságoknak megtiltották a nyersolaj szállítását, illetve ezen szállítmányok biztosítását, ha az olaj drágább hordónként 60 dollárnál. A szankciók Európából, az Európai Unióból indultak, de csatlakoztak a G7 országok is.
Az oroszok ezekre felkészültek. Nem orosz tulajdonú cégeket alapítottak, amelyek sok használt tankert vásárolva kezdtek működni, és ezekkel a hajókkal vidáman szállítják az orosz olajat. Ennek a nyugati árplafonon kívüli szállítása technikailag nem illegális, ha a hajók nem vesznek igénybe nyugati hajózási, pénzügyi és biztosítási szolgáltatásokat. Így az orosz nyersolaj eljut Indiába, Kínába, és a világ bármely részébe. Az indiai és kínai olajfinomítókban feldolgozzák, majd tovább adják akár a szankcionáló országok valamelyikébe. Szemben az önmagát hasba szúró Európai Unióval Oroszország nem térdelt le a korlátozásoktól, hanem az olaj eladásából származó bevételeik még nőttek is.
Az oroszok számára működő "szellemflotta" valójában inkább egy szellemes flotta, mivel nem illegális, és semmi titokzatosság sincs benne, így nehezen megragadható. Az újságcikkekben gyakran emlegetett "átláthatatlan fekete flotta" a globális tengerhajózás bevett gyakorlata szerint működik, amit a szankcionáló hatalmak sem tudnak, és valójában nem is akarnak módosítani. Azok a politikai vezetők, akik ezzel kísérleteznének, komoly ellenállásra számíthatnának saját tőkéseiktől, akik nem néznék jó szemmel az ilyen merész lépéseket.
A G7 tagállamok által bejegyzett hajóstársaságok csupán a tengeren közlekedő kereskedelmi hajók 14 százalékát birtokolják, ha a hajók űrtérfogatát vesszük alapul. A vállalkozók gyakran az alacsony adózású országok zászlói alatt üzemeltetik flottájukat, hogy kihasználják a kedvezőbb adózási környezetet.
Libéria, Panama, Marshall-szigetek, Hongkong, Szingapúr, Málta az erősorrend és csak a hetedik például Kína a maga 4,3 százalékos részesedésével. Libéria "flottája" huszonnyolcszorosa az Egyesült Államokénak...
Ráadásul a vehemens igazságérzettel szankcionáló országok olyan nagyon nem is szeretnék megakadályozni az orosz olaj immár "szellemflottával" való szállítását, mert ugyan ez a ravaszul áttételes megoldás már drágább olajbeszerzést jelent, mint amennyiért a háború és a szankciók előtt vásároltak Oroszországból, de így fű alatt is nagy szükségük van rá. Minden más megoldás drágább lenne. (Konkrétan nem tudnának hordónként 60 dollár alatt hozzájutni...)
Tehát a "szellemflotta" megtámadása nem valós, és nem is igazán kivitelezhető. Kizárólag propagandacélokat szolgál, amit még további finomságok is igazolnak (lásd lejjebb). Olyan, mint az árnyékbokszolás, léggitározás, pankráció, ám azoknál sokkal rosszabb, mert igyekeznek igazként tálalni, és egyáltalán nem szórakoztató.
A december 15. és 17. közötti időszakban három orosz tanker szenvedett károkat egy heves vihar következtében az Azovi-tenger és a Fekete-tenger közötti Kercsi-szoros térségében. A balesetek sorát a Volgoneft 212 indította, amelyet a Volgoneft 239 követett, végül pedig a Volgoneft 109 is érintett a természeti csapásban.
Hoppá! Hát ezek mind orosz hajók! Tehát nem a kritizált idegen zászlók alatt futó, meghatározhatatlan tulajdonosi kör által működtetett cégek hajói, vagyis nem a "szellemflotta" részei. Ezekre a tankerekre - lévén oroszok - amúgy vonatkozik minden érvényes szankció, ezek nem köthetnek ki egyetlen G7 országban sem. Tehát a sérült hajók leginkább orosz belső szállítást végezhettek. Semmi közük a szankciók "kijátszásához".
„Ne aggódj, Bélám – mondta a politikailag elkötelezett főszerkesztő –, az olvasó úgysem fogja észrevenni ezt a részletet. A lényeg, hogy az oroszok, erkölcs nélkül és elvtelenül, csupán a véres hódításra összpontosítanak, ezzel pedig komoly veszélyt jelentenek a környezetünkre a szellemflottájukkal... Őket meg kell állítani! Ezt a gondolatot fogalmazd meg a csodálatos stílusoddal! Éppen ezért fizetek neked, hékás!”
Béla gyorsan feleleveníti a Greenpeace egyik képviselőjének aggodalmakkal teli nyilatkozatát, melyben olyan általános állításokat fogalmaz meg, mint hogy a "következmények nem kedvezőek", vagy hogy "környezetvédelmi válság fenyeget." Lényegében semmi konkrétumot nem mondott. Érdekesség, hogy a megnyilatkozó az ukrajnai Greenpeace sejt egyik tagja. A Greenpeace világszerte híres a "politikai függetlenségéről", így nem meglepő, hogy egy ukrán aktivista mennyire elkötelezett lehet, különösen, amikor az oroszokat kritizálja. Az ukrán származás viszont érthetővé teszi a reakcióját ebben a témában.
A hírek kísérőjeként gyakran láthatunk olyan fotókat, melyek olajos tengerparti homokot vagy olajjal sújtott állatokat ábrázolnak. Ezek a képek általában ismeretlen helyszíneken készültek, és a képaláírásokból hiányzik minden olyan információ, amely segíthetne az események valós hátterének ellenőrzésében.
Nem baj Bélám, legyen kép, a szemüknek csak hisznek!
Ezek a járművek kiskapacitású olajszállítók, amelyek 4000-5000 tonna (a Wikipédia adatai szerint 4200 tonna) olaj szállítására vannak tervezve. Ezzel szemben a vitatott "szellemflotta" tagjai olyan tankerek, amelyek 80-120 ezer tonna olaj szállítására is képesek!
A hírek azt sem tartalmazzák pontosan, hogy mi történt a hajókkal - pontosabban ebben teljesen eltérőek a megjelent információk - illetve arról sem szólnak, hogy mennyi olaj jutott a tengerbe. A becslések 3700 tonnáról szólnak.
A hírek főként arra helyezik a hangsúlyt, hogy ezek a hajók legalább ötven éve szolgálnak, miközben Putyin tevékenységei már megint a bolygónk jövőjét veszélyeztetik. Az orosz olajat szállító titkos flottája, a fekete árnyékflotta, 16-20 éves tankerekből áll. Érdekesség, hogy a statista.com adatai szerint 2022-ben a világ tengerein közlekedő kereskedelmi hajók átlagos életkora meghaladta a húsz évet.
Viharos időjárás során két vagy három, kisméretű, régi (bár az utóbbi időben felújított) orosz olajszállító hajó megsérült a belvizekben. Az eset következtében olaj szivárgása fordulhatott elő a tengerbe, de ennek biztos tudomása még nem áll rendelkezésre.
Ám, ha valaki felületes módon, vagy csak kellő információ birtokában olvassa vagy hallja a vonatkozó híreket, akkor mind azt a hatást keltheti, hogy az oroszok a tőlük megszokott aljas, nemtörődöm módon szennyezik a világunkat, mert bármire képesek féktelen hatalomvágyukban. Tehát mindenhol meg kell őket állítani!
Na de, hogy higgyem ezt el, ha egy magával a hírrel önmagát leleplező, tehát hazug mondja? Csak azért, mert nagyon dörgedelmesen, látszólag igazolt erkölcsi magasságból állít valamit?
Ezeket figyelembe véve milyen perspektívából érdemes megközelítenem ugyanazt a hírforrást, bármilyen más témát érintve?
Egyszer, egy varázslatos hét során, hajóra szálltam a végtelennek tűnő tengeren, ahol legendás balatoni vitorlázókkal osztozhattam a kalandok izgalmában. A hangulat felejthetetlen volt, ahogy pörögtek a történetek, és a nevetések zöreje betöltötte a levegőt. Különösen Gömöry Pali ragadta meg a figyelmünket, aki elképesztő tehetséggel fűszerezte meg meséit – szinte minden anekdotáját egy kicsit feltupírozta, ami még szórakoztatóbbá tette őket. Minden egyes sztori után szívből nevettünk, és úgy éreztük, hogy az idő megállt körülöttünk. Amikor Pali befejezte a legújabb meséjét, a mindig jelenlévő Tuss Miklós, aki a legtöbb esetben a történetek szemtanúja volt, egy csepp iróniával a hangjában bejelentette az "igazságszorzót". "Pali, ez nulla négy!" - mondta, és ezzel egy újabb nevetés hullámot indított el közöttünk. Az ilyen pillanatok teszik felejthetetlenné a hajózás élményét!
Igazán remekül éreztük magunkat, mert tele volt nevetéssel az este!
De, ez? Ez az öreg szellemflottás dolog valahogy...