Fokozódott a kockázat a magyar autópiacon – nézd meg a részleteket!


A kilométeróra manipulálása és a rejtett sérülések továbbra is komoly aggodalmakat okoznak a hazai használt autók piacán, és egyelőre nem látszik, hogy a helyzet a közeljövőben változna. A carVertical, amely az autóipari adatelemzés területén tevékenykedik, évről évre elkészíti Európa járműpiacának átláthatósági jelentését, hogy feltárja, mely országokban a legnagyobb kockázattal jár a használt autó vásárlása.

Magyarország idén a carVertical Piaci Átláthatósági Indexének rangsorában a 25 vizsgált ország közül a 18. helyre került, egy pozíciót rontva a 2024-es eredményhez képest. A szomszédos országok közül Szlovákia a 13., Horvátország a 11., míg Románia a 22. helyen végzett - olvasható a cég sajtóközleményében.

A legfrissebb statisztikák alapján Magyarországon a manipulált futásteljesítménnyel rendelkező autók aránya továbbra is aggasztóan magas. Az idei évben ellenőrzött járművek 5,3%-ánál bukkantak rá visszatekert kilométerórára, melyek átlagosan 82 700 kilométeres eltérést mutattak a tényleges futásteljesítményhez képest.

"A vásárlók többségének megvan az elképzelése az ideális futásteljesítményről: sokan 100 ezer kilométernél kevesebbet futott autót keresnek, másoknál a határ 200 ezer kilométer. A nagyobb futásteljesítményű járműveket jóval nehezebb értékesíteni, ezért egyes eladók a kilométeróra visszatekerésével próbálják kedvezőbb színben feltüntetni az autót és nagyobb haszonra szert tenni" - magyarázza Matas Buzelis, a carVertical autóipari szakértője.

A magyar piacot továbbra is jelentősen befolyásolja az import: az ellenőrzött autók 50,1 százaléka külföldről érkezett. Sajnos az ilyen járművek esetében gyakoribb a manipulált kilométeróra-állás vagy eltitkolt sérülés. A tanulmány szerint a Magyarországon ellenőrzött autók 57,3 százalékánál szerepelt sérülésre vonatkozó bejegyzés, ami növekedést jelent a 2024-es 54,9 százalékhoz képest. Az átlagos kárérték elérte a 2900 eurót (kb. 1,15 millió forintot).

A vizsgált autók átlagéletkora 11 év volt, szemben a tavalyi 11,1 évvel. Ez az enyhe csökkenés arra enged következtetni, hogy a magyar vásárlók körében nő a fiatalabb autók iránti igény.

Az Egyesült Királyság ismét megőrizte első helyét az átláthatósági rangsorban. A szigetországban forgalomban lévő járművek mindössze 2,3 százalékánál találtak manipulált futásteljesítményt, és csupán 17 százalékuknál rögzítettek korábbi sérülést. A bal oldali közlekedés miatt az Egyesült Királyság használtautó-piaca kevésbé függ az importtól: a járművek mindössze 2,3 százaléka érkezik külföldről, ami alacsonyabb kockázatot jelent a helyi vásárlók számára.

A legátláthatóbb piacok élmezőnyét Olaszország, Németország, Svájc és Franciaország uralja. Svédország, amely tavaly még az 5. helyen állt, idén a 10. helyre csúszott vissza. Ennek fő okai közé tartozik az import növekedése, a megnövekedett sérült autók száma, valamint a gyakoribb kilométeróra-manipulációk. Portugália szintén hátrányos helyzetbe került: a tavalyi 11. helyről most a 16. pozícióba esett vissza.

Horvátország a legfigyelemreméltóbb fejlődést mutatta be, hiszen a 15. pozícióból a 11.-re avanzsált.

A legnagyobb átláthatóságot Nyugat-Európában és a skandináv régióban tapasztalhatjuk. E mögött a viszonylag alacsonyabb importarány, a magasabb életminőség és az autóipari adatok nyitottabb hozzáférhetősége húzódik meg. Azokban az országokban, ahol számottevően több használt autót importálnak, és amelyek gazdasági helyzete nehezebb, fokozottabb a kockázat a kilométeróra manipulálására és a rejtett sérülésekre. A skandináv országok különösen élen járnak abban, hogy a vásárlók számára hozzáférhetővé teszik a járművek adatait, így biztosítva a tudatos döntéshozatalt – mondja Buzelis.

Idén is megőrizte helyét az öt legkevésbé átlátható ország mezőnye. A lista végén Ukrajna található, melyet Lettország, Litvánia, Románia és Észtország követ. Ezen piacokat hasonló jellemzők kötik össze: az importált járművek aránya igen magas, az autópark átlagéletkora szintén kiemelkedő, valamint gyakran előfordul a kilométeróra manipulálása, és sok esetben találkozunk korábban balesetet szenvedett autókkal is.

A Kelet-Európába érkező autók többsége már eleve jelentős futásteljesítménnyel jelenik meg a piacon. A gyors profit reményében az eladók gyakran manipulálják a kilométerórát, eltüntetik a sérülések nyomait, vagy elhallgatják az autó történetét. Az ilyen járművek általában hajlamosabbak a meghibásodásra, így a vásárlók végül sokkal többet költenek a javításokra, mint amennyit a vásárláskor spóroltak. A használt autók határokon átnyúló forgalmát ráadásul rendkívül nehéz követni - ez az egyik fő oka annak, hogy a csalások egy része rejtve marad, hangsúlyozza Buzelis.

Buzelis arra is rámutat, hogy az országok közötti adatmegosztás hiánya miatt sok futásteljesítményre vagy sérülésre vonatkozó információ egyáltalán nem kerül be digitális adatbázisokba. Az EU-n belül nincs egységes rendszer az autóeladások nyomon követésére, ami tovább növeli a visszaélések kockázatát.

Ukrajnában a gépjárművek 9,5 százalékánál fedezték fel, hogy manipulálták a kilométerórát; Lettországban ez az érték 10,8 százalékra rúg, míg Litvániában 7 százalék, Romániában 7,5 százalék, és Észtországban 5,9 százalék. Az autók import aránya Romániában 61 százalék, Ukrajnában pedig 78 százalék volt.

Related posts