Mi rejlik ezekben a dobozokban, hogy felnőttek milliói annyira odáig vannak értük?

Kis túlzással két fő vásárlótípus létezik: az egyik, aki még sosem találkozott a vakdobozos játékok világával, és a másik, aki szenvedélyesen gyűjti ezeket a titokzatos meglepetéseket. A bontogatás izgalma és a váratlan felfedezések varázsa sokakat elbűvöl, de az azonnali izgalomnak nem mindig van csekély ára.
A vakdobozos játékpiac soha nem látott magasságokba emelkedik. Egyre több fiatal és felnőtt csatlakozik ahhoz a trendhez, amely a meglepetésdobozokból előbukkanó műanyag figurákra, plüssökre és egyéb gyűjthető kincsekre épít. A jelenség népszerűségét jól mutatja, hogy a közösségi média platformokon – főként a TikTokon és a YouTube-on – a vakdobozos tartalmak gyakran milliárdos nézettséget érnek el. Különösen népszerűek a beszerzős és bontogatós videók, amelyek során a felhasználók megosztják, hogyan jutottak hozzá legújabb szerzeményeikhez, miközben bemutatják azokat a közönségüknek. A Blind Box hashtag alatt már több mint 156 millió poszt található a TikTokon, és ez csupán a jéghegy csúcsa, hiszen rengeteg alternatív hashtag, mint például a #misterybox vagy a #blindboxunboxing, szintén rengeteg tartalmat generál.
A blind box, vagyis a meglepetéscsomag ötlete a 19. századra nyúlik vissza, és gyökerei Japánba vezetnek. Az újév ünnepe környékén a Fukubukuro hagyomány keretében az üzletek szerencsecsomagokat kínáltak, amelyek különféle ruházati cikkekkel, szépségápolási termékekkel és élelmiszerekkel voltak tele. Ezeket a csomagokat gyakran lenyűgöző, akár 50%-os kedvezménnyel értékesítették. Az, hogy mi rejtőzik a zsákban, mindig meglepetés volt, így a vásárlók izgalommal nyitották ki őket. Európában is ismert volt a meglepetéscsomag fogalma: a középkori vásárok idején már találkozhattunk a zsákbamacskával, amely a mai napig él a különböző európai nyelvekben.
Az 1960-as években aztán a japán Bandai multinacionális játékgyártó- és forgalmazó cég csavart egyet az ötleten. Piacra dobta és gyorsan le is védette a gashaponnak elnevezett játékautomatákat és az azokból kihalászható - pontosabban kitekerhető - műanyagkapszulás játékait, amelyek nemcsak Japánban és Kínában, hanem Európában és Észak-Amerikában is gyorsan népszerűvé váltak. Kínában a vakdobozos játékok úttörői a gyerekeknek szánt, hősök képét rejtő gyűjthető kártyák voltak, melyeket tésztákhoz csomagoltak.
A vakdobozos koncepció vonzereje abban rejlik, hogy a vásárlók nem tudják pontosan, mit kapnak a pénzükért. A gyártók által piacra dobott, gondosan lezárt tematikus dobozok véletlenszerűen kerülnek tulajdonosukhoz, tartalmuk meglepetés. Azt persze a fogyasztók pontosan tudják, hogy milyen karakterhez jutnak hozzá - hiszen ezek állnak az egyes gyűjtői sorozatok és kollekciók középpontjában -, az viszont csak a doboz kibontása után derül ki, hogy milyen színű vagy stílusú termékre sikerült szert tenniük. Azt, hogy egy kollekció hány darabból és pontosan milyen figurákból áll, a gyártók jellemzően feltüntetik a dobozok hátulján az előfordulási gyakoriságukkal együtt. Az ⅙-os jelzés például azt jelenti, hogy egy a hathoz az esélye annak, hogy bontásnál az adott figura kerül ki a dobozból.
A vakdobozos játékok piaca 2024-ben több mint 14 milliárd dolláros forgalmat bonyolított - derül ki a Cognitive Market Research legújabb, globális jelentéséből. Eszerint a blind boxos termékeladásokból származó összbevétel 2031-re meghaladhatja a 21 milliárd dollárt - hatszázalékos összetett éves növekedési rátával számolva.
Bár a meglepetésdobozok gyökerei Japánba nyúlnak vissza, és a távol-keleti országok számítanak úttörőnek ezen a területen, a tavalyi globális bevételnek több mint 40 százalékát, azaz körülbelül 5,7 milliárd dollárt (jelenlegi árfolyamon több mint 2000 milliárd forintot) Észak-Amerika generálta. Ezzel szemben Európa 30 százalékos részesedéssel bír, míg Ázsia és a csendes-óceáni térség a blind box játékpiac forgalmának 23 százalékát hozta.
Az ázsiai piacon Kína a húzóerő: míg 2021-ben 1,3 milliárd dollár értékben adtak el vakdobozos játékokat az országban, addig 2024-re az eladásokból származó bevétel 1,8 milliárd dollárra emelkedett.
A blind boxos játékok körüli izgalom fokozódik, mivel a gyártók időnként titkos figurákat csempésznek a kollekciók alapdarabjai közé. Ezek a ritka kincsek a szenvedélyes gyűjtők vágyát még inkább fokozzák, hiszen a figyelem a limitált kiadású, korlátozott számú vagy időtartamú relikviákra összpontosul. A TikTokon és a YouTube-on számos felhasználó osztja meg élményeit, akik elhatározzák, hogy folyamatosan vásárolják a blind boxokat, amíg végre birtokukba nem kerül a különleges figura. Az ilyen videók nem csupán szórakoztatóak, hanem inspirálóak is, hiszen a gyűjtők közösségének tagjai együtt élik át a felfedezés izgalmát.
Az iparág pontosan erre a megszállottságra épít: a vadászat izgalmára, a vágyak felkeltésére. Az elérhetetlennek tűnő dolgok mindig újraértékelődnek, és a gyűjtői szenvedély kielégítése is középpontba kerül. Ezen a területen a függőséghez vezető út első lépése a hamis megérzés, miszerint a következő meglepetés dobozban már ott lapul a régóta áhított figura.
A közösségi média hatása és felelőssége kétségtelenül megkerülhetetlen téma. A népszerű tartalomgyártók videói, amelyek milliók figyelmét felkeltik, nemcsak az érdeklődést fokozzák, hanem egyes termékek iránti keresletet is gerjesztenek. Érdekes módon, minél ritkább és nehezen elérhető figurákról van szó, annál nagyobb lesz a presztízsük a követők és rajongók körében – ez egyfajta ördögi kört teremt. Külön figyelemre méltó, hogy bár a vakdobozos játékokat eredetileg a fiatalok számára tervezték, a húszas, harmincas, sőt még a negyvenes éveikben járó felnőttek is egyre inkább felfedezik és élvezik őket.
A Pop Mart, a gyűjtögethető dizájnerfigurák piacának egyik legismertebb szereplője, már 15 éve van jelen a piacon, és jelentős nyereséget generál a vakdobozos játékaival. A cég alapítója, Wang Ning, aki még csak a harmincas évei végén jár, joggal viseli a „rejtélyek királya” címet, hiszen a vállalat, amely ma már 530 üzletet üzemeltet, a vakdobozos termékekre specializálódott. Webáruházuk több mint negyven országban elérhető, beleértve Magyarországot is. A saját fejlesztésű termékeiket kizárólag ezen a platformon, a saját boltjaikban, valamint egyes kiskereskedelmi üzletekben és kihelyezett automatákban kínálják. A vásárlói érdeklődés dinamikus növekedését jól mutatja, hogy a vállalat részvényei 2024-re közel 370 százalékkal emelkedtek, és a tavalyi bevételük elérte az 1,8 milliárd dollárt (kb. 640 milliárd forintot).
A Pop Mart legújabb slágere a TikTok és YouTube világában hatalmas népszerűségnek örvend, és nem más, mint a moncsicsi vonásokat idéző, vidám plüss szörny, Labubu. Ahogy már korábban említettük, a Labubu-kultusz olyan lendülettel terjed, hogy a piacra dobott, meglepetéseket tartogató blind box kollekciók darabjait szinte azonnal elkapkodják a gyűjtők. Hiába a magas árak: a legfrissebb, macaronos, cukorkaszínű széria figurái például 28 dolláros áron kelnek el, ami körülbelül tízezer forintnak felel meg. A Labubu igazi kedvenc lett, és a rajongók számára a beszerzés már-már versenytárgy.
A vakdobozos kiszerelésű karakterek világa végtelen lehetőségeket kínál, de van néhány ikonikus figura, amelyek körül hatalmas hype alakult ki, és feltétlenül érdemes őket megemlíteni. Ilyen például a Pop Mart egyik legismertebb terméke, Molly. Ez a bájos figura a rövid, szőke hajával, hatalmas kék szemeivel és jellegzetes, duzzogó arckifejezésével vált népszerűvé, amikor Kenny Wong hongkongi művész 2006-ban megalkotta őt. Tíz év elteltével, a művésszel való együttműködés révén, Molly a Pop Mart kínálatába is bekerült. Azóta számtalan stílusban és tematikában készült el, az űrhajós verziótól kezdve a steampunk ihletésű kollekciókig, így a gyűjtők számára mindig van valami új és izgalmas felfedeznivaló.
A Skull Panda kissé bizarr kinézetű fiú és lány figurái egyedi színvilágukkal, különlegesre festett arcukkal és kísérőtörténetükkel szintén gyorsan beverekedték magukat a blind boxos kedvencek közé. Amikor 2020-ban a Skull Panda összeállt a Pop Marttal, az Ancient Castle elnevezésű vakdobozos szériából egyetlen másodperc alatt 60 ezer darab fogyott el. Ha már bizarr kedvencről van szó, nem hiányozhat a sorból a szeme alatti hatalmas, műanyag könnytócsáról felismerhető Crybaby. Különlegessége a gyártó szerint abban rejlik, hogy Crybaby se nem fiú, se nem lány: egy mélyről fakadó érzelmet szimbolizál.
A távol-keleti blind box-kultúra megkerülhetetlen alakja Sonny Angel. A japán Dreams Inc. játékgyártó vállalat vezérigazgatója, Toru Soeya által megálmodott műanyag minifigurák 2004 óta kaphatók. Eredetileg azért készültek, hogy a gazdasági válság idején vigaszt jelentsenek a Japánban dolgozó, helyzetüket kilátástalannak tartó fiatal nőknek. A vakdobozban árult 7 centiméteres kerubok ma már 33 országban elérhetők. Népszerűségüket jelzi, hogy 2023 áprilisáig a TikTok videomegosztón a #sonnyangel hashtaggel ellátott tartalmak több mint 95 millió megtekintést generáltak.
A Pop Marton kívül számos játékipari óriás szakosodott blind boxok tömeggyártására. A kreatív építés örömét hirdető LEGO időről időre piacra dob gyűjthető, vakdobozos figurákat, csakúgy, mint az Egyesült Államokban 2002-ben ázsiai mintára alapított, vinylfigurákkal előrukkoló Kidrobot. A vállalat legnépszerűbb termékei közé tartozik Munny és Dunny. Előbbi klasszikus fehér, tollal tetszés szerint díszíthető vinyl-változata már csak azért is különleges, mert alakját a gyártó az ördög és a majom közé lőtte be. A nyúlszerű füllel ellátott, díszes Dunny ennél egy kicsit szofisztikáltabb külsőt kapott.
A 2013-ban megalapított Miniso egy kínai márka, amely plüssöket, apró játékokat, papír-írószereket és egyéb praktikus termékeket kínál. Kínálatukban különleges vakdobozos termékek is szerepelnek, amelyek meglepetéseket rejtenek. Legutóbb a műanyagból készült Stitches kollekció debütálása a népszerű "Lilo és Stitch - A csillagkutya" című családi film mozis premierjéhez lett igazítva, így a filmrajongók számára különösen vonzóvá válik a gyűjtemény.
Bár a siker és a profit folyamatosan a középpontban áll, a gyártók ritkán emelik ki a vakdobozos játékvadászat árnyoldalait. Az egyik legnagyobb kockázat, hogy a megfelelő önuralom hiányában könnyen függőséget okozhat. Sok felhasználó hajlamos arra, hogy több száz vagy akár több ezer darabos gyűjteményt halmozzon fel, csupán azért, hogy egy-egy kollekciót teljes egészében megszerezhessen.
A felesleges pénzkidobás és pazarlás mellett a bontogatás során keletkező hatalmas mennyiségű papír- és műanyaghulladék ökológiai lábnyomáról is érdemes szót ejteni. A blind boxos játékfigurák tipikusan gondosan lezárt műanyag tasakokban érkeznek, melyek újrafelhasználása szinte lehetetlen. Ez a jelenség számos fenntarthatósági kérdést vet fel, kezdve a feleslegessé vált műanyagok hasznosításának lehetőségeitől egészen a mikroműanyagok természetbe való kerüléséig.