A lakosság dühe végre az utcákra tör, és célkeresztjébe veszi a magukra hagyott roncsautókat.

Az itthon uralkodó szituációt nem kell bemutatni: a parkolási helyzet a nagyobb magyar városokban is egyre kritikusabb annak ellenére, hogy a fizetős övezetek gombamód szaporodnak. A belvárosi területeken például sokszor egyáltalán nem lehet szabad parkolóhelyet találni.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy nálunk az utcákon felejtett járművek sokszor hónapokig, sőt, akár évekig is ott állnak, amíg érvényes rendszám díszíti őket.
Ma Magyarországon jellemzően nem szállítják el azt a közterületen hosszú időre magára hagyott autót, amelyen rendszám van. Bár a jogszabály a rendszám és az érvényes műszaki vizsga együttes meglétét írja elő, a gyakorlatban például a parkolóőröknek, közterületet felügyelő csapatoknak nem feltétlenül van módjuk vagy késztetésük lekérdezni a rendszámos, láthatóan régóta nem mozduló autók műszaki vizsgájának érvényességét.
Tanulságos lehet ehhez képest megnézni a régiós példát, hogy Csehországban hogyan oldották meg/oldják meg a problémát. Még úgy is, hogy a vonatkozó cseh jogszabály a 2020-as szigorítás ellenére is némileg megengedőbb, ott a műszaki érvényességének vége után csak fél évvel szállítható el az autó ‒ igaz, a bírságok jóval magasabbak.
Ennek ellenére Csehországban ma már alig találkozhatunk elhagyatott járművekkel, különösen a városi, népszerű parkolóhelyeken, ami a helyi lakosság aktív közreműködésének köszönhető. A cseh önkormányzatok jelentős hányada a Munipolis kommunikációs platformot használja, amely lehetőséget biztosít arra, hogy az állampolgárok bejelenthessék a régóta parkoló roncsokat a városvezetés számára. A bejelentések GPS-koordinátákkal, fényképekkel és időbélyegekkel vannak ellátva, így könnyen nyomon követhetők.
A központi rendszerbe érkező jelzések nyomán az önkormányzat egyszerűen és átláthatóan értesítheti a tulajdonost, ezután pedig megkezdheti az elszállítási folyamatot.
Az utóbbi időszakban több ezer roncsot és elhagyott autót távolítottak el a cseh városokból, mindezt a lakossági okosalkalmazáson keresztül érkezett bejelentéseknek köszönhetően. Érdekes, hogy a cseh állampolgároknak nem áll rendelkezésükre olyan ingyenes lehetőség, mint a Magyarországon elérhető Jármű Szolgáltatási Platform (JSZP), így az autók műszaki állapotának ellenőrzéséhez csupán fizetős szolgáltatásokon keresztül juthatnak hozzá.
A JSZP lekérdezések száma már megközelíti a 100 milliót a 2019-es elindulás óta, míg a Munipolis alkalmazást hazánkban már több száz település, köztük városok is sikeresen alkalmazzák. Érdekes módon, bár az elhagyott gépjárművek nyomai széleskörűen fellelhetők az országban, az ilyen típusú bejelentések még nem váltak általánossá. Ezt a vállalat közleménye is hangsúlyozza.