Kína vezető elektromos autógyártói jogi lépéseket tettek az Európai Bizottság ellen, tiltakozva a rájuk kiszabott vámok ellen.
Kína három legnagyobb elektromos autógyártója, a BYD, a Geely és a SAIC bepereli az Európai Bizottságot azok miatt a vámok miatt, amelyeket a kínai autók Európába való importjára vetettek ki.
A keresetet a luxemburgi székhelyű Európai Unió Bíróságához (EUB) nyújtották be, amely az EU második legmagasabb bírósági fóruma. Jelenleg még kevés információ áll rendelkezésre, csupán annyit tudunk, hogy a bírósági dokumentumok alapján mindhárman kedden, egy nappal a fellebbezési határidő lejárta előtt tették meg a panaszt. Az EUB előtt folyó eljárások átlagosan 18 hónapot vesznek igénybe, és lehetőség van a döntések fellebbezésére is – tájékoztat a forrás.
Tavaly októberben egy szubvencióellenes vizsgálat után született meg a szabályozás arról, hogy a Kínában gyártott elektromos autókra európai uniós büntetővámot vetnek ki, többek között 17,0 százalékos vámot a BYD-re, 18,8 százalékos vámot a Geelyre és 35,3 százalékos vámot a SAIC-re, a korábban egységes 10 százalékos autóimportvámján felül.
A kínai vállalatok arra hívták fel a figyelmet, hogy a Tesla, amely a legnagyobb mennyiségű elektromos autót importálja Kínából Európába, nem szerepel a vámok kiszabásának alapjául szolgáló szabályozásban. A Tesla a legkedvezőbb, mindössze 7,8%-os vámot kapta, azonban ha figyelembe vették volna a Teslát a vámok meghatározásakor, a kínai cégek alacsonyabb vámokkal büszkélkedhetnének, mint amilyeneket jelenleg kénytelenek viselni.