Természetesen! Íme egy egyedi változat a "képzés" témájáról: --- **Fejlődés és Tanulás: A Képzés Útján** A képzés nem csupán információk átadása; ez egy izgalmas utazás, amely során új ismereteket szerzünk, készségeket fejlesztünk és kibővítjük látókör

A Jász-Nagykun-Szolnok vármegye iskolai őrei a tavaszi szünet alatt is aktívan dolgoznak, nem hagyják, hogy az idő múljon tétlenül.
Tavaszi képzés keretein belül gyűltek össze a vármegyében tevékenykedő iskolaőrök 2025. április 17-én, Szolnokon. A rendezvény szervezését a Vojter-Szabó Zita r. alezredes, a bűnmegelőzési osztály vezetője irányította. Az oktatás során a résztvevők számos lényeges és aktuális témáról kaptak részletes tájékoztatást, valamint gyakorlati megoldásokat, hogy hatékonyabban végezhessék munkájukat. A képzés fókuszában olyan kérdések álltak, mint a...
A gyermekbántalmazás észlelése rendkívül fontos feladat, amely megköveteli a figyelmet és a tudatosságot. Az első lépés a jelek észrevétele, mint például a fizikai sérülések, a szokatlan viselkedésminták vagy a gyermek érzelmi állapotának megváltozása. Fontos, hogy a felnőttek, legyenek azok szülők, tanárok vagy más gondviselők, érzékenyek legyenek ezekre a nyilvánvaló vagy rejtett jelekre, hiszen a gyermekek gyakran nem tudják vagy merik kifejezni, ami velük történik. A megfelelő támogatás és a megfelelő lépések megtétele életet menthet, és segíthet a gyermeknek a gyógyulásban. Az érzékeny megközelítés és a nyitott kommunikáció kulcsszerepet játszik a bántalmazás megelőzésében és a gyermekek védelmében.
Az iskolaőr feladata a jelzőrendszerben rendkívül fontos szerepet játszik. Az iskolaőr nem csupán a biztonság fenntartásáért felelős, hanem aktívan részt vesz a tanulók védelmében és a balesetek megelőzésében is. Ő az első vonal, aki észleli a potenciális veszélyeket, és közvetlen kapcsolatban áll a diákokkal, pedagógusokkal és a szülőkkel. A jelzőrendszer keretein belül az iskolaőr folyamatosan figyelemmel kíséri az iskola környezetét, észleli a problémákat, legyenek azok fizikai vagy érzelmi jellegűek. Az ő jelenléte lehetőséget ad arra, hogy a diákok biztonságban érezzék magukat, és bátran forduljanak hozzá segítségért. Az iskolaőr szerepe tehát nemcsak a rendfenntartásban, hanem a közösségépítésben és a prevenciós tevékenységekben is megnyilvánul, hiszen a biztonságos iskola légköre hozzájárul a tanulók fejlődéséhez és jólétéhez.
A kábítószer-használat észlelésének kérdése az iskolai környezetben kiemelkedő fontosságú. Az oktatási intézmények nemcsak a tudás átadásának helyszínei, hanem a fiatalok fejlődésének kulcsszereplői is. A diákok életében jelentős hatással bírhatnak a kortársak, a környezet és az iskolai programok. Az iskolákban alkalmazott prevenciós programok és a tudatos pedagógiai megközelítések segíthetnek a kábítószer-használat korai jeleinek felismerésében. Fontos, hogy a tanárok és a diáktársak ismerjék azokat a figyelmeztető jeleket, amelyek a kábítószer-használatot jelezhetik: a viselkedésbeli változások, a teljesítmény csökkenése, vagy a szociális kapcsolatok megromlása mind arra utalhat, hogy valami nincs rendben. A tudatosság növelése érdekében érdemes a diákokat bevonni a beszélgetésekbe, workshopokba, ahol nyíltan beszélhetnek a kábítószerekről, a következményekről és a választási lehetőségeikről. Ezen kívül a szülőkkel való együttműködés is elengedhetetlen, hiszen ők is kulcsszereplők a fiatalok életében. Az iskolai közösség összefogása és a nyílt kommunikáció a legjobb módja annak, hogy az ilyen problémákat időben észleljük, és megfelelő támogatást nyújthassunk a diákoknak. A cél nem csupán a kábítószer-használat megelőzése, hanem a fiatalok mentális egészségének és jólétének támogatása is.
- A drogprevenciós ismeretek bővítése és elmélyítése,
Az iskolai erőszak, közismert nevén bullying, egy rendkívül súlyos jelenség, amely számos diák életét megkeseríti. Ez a viselkedésformák széles spektrumát magában foglalja, a verbális bántalmazástól kezdve a fizikai agresszióig, és akár a közösségi médiában való zaklatásig is terjedhet. A bullying nem csupán a sértettek önértékelésére van romboló hatással, hanem az egész iskola közösségére is, hiszen a félelem és a bizalmatlanság légkörét teremti meg. Az iskolaőr szerepe ebben a kontextusban kiemelkedően fontos. Feladatai közé tartozik, hogy figyelemmel kísérje a diákok közötti interakciókat, észlelje a potenciális konfliktusokat, valamint közvetlenül beavatkozzon, amikor a bántalmazás jeleit észleli. Az iskolaőr nem csupán a fizikai védelmet biztosítja, hanem szerepet játszik a megelőzésben is, például programok és workshopok szervezésével, amelyek a tisztelet, az empátia és a konfliktuskezelés fontosságát hangsúlyozzák. Ezen kívül, az iskolaőr feladata a diákokkal való nyílt kommunikáció fenntartása, hogy a fiatalok bizalommal fordulhassanak hozzájuk, ha bármilyen problémával szembesülnek. Az iskolaőr aktív résztvevője lehet az iskolai szociális munkásokkal és pedagógusokkal folytatott együttműködésnek is, hogy egy komplex, holisztikus megközelítéssel támogassa a bántalmazás megelőzését és kezelését. Összességében az iskolaőr nem csupán egy védelmi vonal, hanem kulcsszereplője az iskolai közösség egészséges működésének, amely segíti a diákokat abban, hogy biztonságos, támogató környezetben tanulhassanak és fejlődhessenek.
A nap folyamán tartott képzés a résztvevők számára egy teszt kitöltésével zárult. Vármegyénkben már 55 iskolaőr tevékenykedik, akik elkötelezetten dolgoznak az általuk kijelölt oktatási intézmények rendjének fenntartásán a tanítási időszak alatt. Ezek a közfeladatot ellátó szakemberek kulcsszerepet játszanak abban, hogy megakadályozzák a tanulók vagy az intézmény dolgozóinak biztonságát veszélyeztető cselekményeket, illetve megszakítják azokat, amelyek a közösség tagjaira nézve jogellenesek. Céljuk, hogy a tanulási környezet biztonságos és támogató legyen mindenki számára.