Érkezik az új árrésstop, és a nagyvállalatok máris beindították akciós kampányaikat!
Egy különleges esemény keretében, mindössze egy napon át, 27 évvel ezelőtti áron kínálnak hűtőszekrényeket és televíziókat! Ne hagyd ki ezt a páratlan lehetőséget, hogy régi árakon vásárolhass modern készülékeket!
Egy kereskedelmi lánc üzletvezetője frappánsan illusztrálta a vásárlók akciók iránti sóvárgását, amikor azt mondta: "Ha egy darab sz.rt becsomagolnék és ráírnám, hogy akció, biztosan elvinnék azt is." Ez a megjegyzés a boltosok perspektívájából világít rá a vásárlói viselkedésre. Ha objektíven szeretnénk elemezni a helyzetet, akkor megállapíthatjuk, hogy a magas infláció következtében a vásárlók többsége számára a legfontosabb tényezővé vált az ár, amikor a bolt polcairól választanak terméket.
Nem szükséges aggódnunk amiatt, hogy az önkéntes akciók kárt okoznak a kereskedőknek, hiszen a kínált kedvezmények valójában ügyfélszerzési költségekként funkcionálnak. Ha valakit sikerül egy-két leárazott termékkel megnyerni, valószínű, hogy más termékeket is választ majd. Így a pénztárnál a kereskedők számára a kedvezmények ellenére is pozitív mérleg készülhet.
A nagy inflációs időszak alatt a kormány kötelezővé tette, hogy a nagykereskedelmi láncok bizonyos élelmiszereket akciósan kínáljanak. Bár ez a rendelet már nem hatályos, a kereskedelmi láncok még mindig versengenek egymással, hogy vonzó ajánlatokkal csábítsák a vásárlókat, és ehhez nincs szükség állami nyomásgyakorlásra.
Jelenleg egy állami intézkedés révén önkéntes akciók helyett kötelező szabályozás lép érvénybe. A drogérialáncok, mint a DM, a Rossmann és a Müller, hétfőtől kezdve új, szigorú árrésstopot kötelesek alkalmazni. Ennek értelmében 30 alapvető háztartási terméket legfeljebb 15 százalék árréssel értékesíthetnek. Ez azt jelenti, hogy a beszerzési és az eladási ár közötti eltérés legfeljebb ennyire korlátozott.
A legújabb előírásban meglepő csavar rejlik: a nagy élelmiszer-kereskedelmi láncokra nem vonatkoznak a megszorítások, holott ők is kínálnak hasonló termékeket, sőt, valószínűleg többet is értékesítenek belőlük, mint a drogériák. Nagy Márton, a nemzetgazdasági miniszter, az új árréstop bejelentésekor már azt is figyelembe vette, hogy a drogériák árainak esetleges csökkentése nélkül is hatással lesz a többi jelentős kereskedelmi lánc árazására.
Két nagyáruház, a Lidl és az Auchan, már lépéseket tett az árak csökkentése érdekében, reagálva Nagy Márton szavaira. Mindkét cég bejelentette, hogy a drogériák árréstopja alá eső termékek árát önkéntesen, legalább részben mérséklik.
A Lidl május 15-től számos háztartási terméket, például mosószereket, samponokat, tusfürdőket és tisztítószereket kínál, legalább 20%-kal alacsonyabb áron, mint korábban. Ezen kívül a fekete öves akcióvadászok számára a diszkontlánc egy különleges villámakciót is indít a mobiltelefonos alkalmazásán keresztül. Ennek keretében egy napon, egy kiválasztott terméket lehet megvásárolni a kedvezményes áron, mindössze egyszer.
Az Auchan is csatlakozott a Lidl által elindított árréstop mozgalomhoz. Május 19-től, amikor életbe lép az árréstop, több mint ezer vegyi és drogériatermék ára 5-20%-kal csökken. Az akció keretében a vásárlók kedvezményes áron juthatnak hozzá mosószerekhez, öblítőkhöz, tisztítószerekhez, valamint testápolási és babaápolási termékekhez, sőt, még a pelenkák is olcsóbbá válnak.
Nem lenne meglepő, ha az elkövetkező napokban további láncok állnának elő hasonló bejelentésekkel, vagy enélkül akcióznának a konkurenseknél kötelezően árrésstopos háztartási és szépségápolási árukkal.
Ezzel a nagy láncok valójában a hátrányból igyekeznek előnyt kovácsolni. Ha ugyanis a drogériákban jelentősen csökkennek az árak, akkor egyébként sem tehetnék meg, hogy ezeket a termékeket ők sokkal drágábban árulják. Akkor már inkább akcióznak velük vagy önkéntes árcsökkentést jelentenek be.
Az Auchan teljesen más termékkörben is meghirdetett egy szőnyegbombázó árakciót. A Magyarországon 27 éve, májusban megjelent lánc egy hétig több száz terméket kínál 27 százalékos kedvezménnyel, ha úgy vesszük, áfamentesen. Május 27-én pedig igazi sorban állós akcióra készül. Ezen a napon az egykori nyitáskori, vagyis 27 évvel ezelőtti árakon adnak néhány terméket, köztük tévéket és hűtőszekrényeket is.
Az Auchan-áruházak nem fognak a vásárlók által történő kifosztás céltáblájává válni, hiszen a 27 évvel ezelőtti árak csupán a saját márkás tévékre, hűtőszekrényekre, valamint tisztítószerekre, tisztálkodási termékekre, textilekre és lakáskiegészítőkre vonatkoznak. A jó hír, hogy a 1998-as árak mindössze egy napig lesznek érvényesek, de a termékek nem fognak visszaugrani a múltba. Valószínű, hogy az ilyen kedvező árú termékek készlete is korlátozott lesz, és az Auchan csak annyit árult el, hogy az áruházanként eltérő készletállapotokat tapasztalhatnak a vásárlók.
Bár televíziókészülékre nem találni pontos adatokat, a Központi Statisztikai Hivatal szerint egy 100-120 literes hűtőszekrény átlagára 43 410, a krepp ágyneműgarnitúráé 3720, a szintetikus takaróé 4 390, a 70-szer 140 centiméteres frottírtörülközőé pedig 745 forint volt 1998-ban, amikor az Auchan megjelent Magyarországon. Egy 75 milliliteres fogkrémet pedig 287 forintért lehetett kapni.
A francia kereskedelmi óriás, az Auchan, nemrégiben magyar irányítás alá került, ami jelentős változást hozott a hazai piacon. Az Indotek csoport és Jellinek Dániel tavaly év végén zárták le azokat a tárgyalásokat, amelyek nyomán a nagyobb magyarországi kereskedelmi láncok közül elsőként került egy magyar tulajdonoshoz. Bár a CBA, a Coop és a Reál is a legnagyobb szereplők között van, az ezekhez tartozó üzletek nem egy kézben működnek, így az Auchan irányítása új színt hozhat a versenybe.
A tranzakció egy hosszú és összetett folyamat részeként zajlott, amely során az üzlet struktúrája többször is átalakult. Végül az Indotek 47%-os részesedést szerzett, így az irányítási jogok is hozzájuk kerültek. A francia anyavállalat továbbra is megtartja tulajdonosi szerepét, és a márkanevet sem tervezik megváltoztatni. Azonban az Indotek ambiciózusabb növekedési tervekkel rendelkezik, mint amilyenek a franciáké voltak. A magyar Auchan célja az országos lefedettség elérése hipermarketek nyitásával, valamint a kisebb üzletek bevonása partneri együttműködések keretében. A vállalat arra törekszik, hogy a hazai élelmiszer-kereskedelem harmadik legnagyobb szereplőjévé váljon, 15%-os piaci részesedéssel.
Ez nagyon bátor elképzelés, hiszen 2023-ban a középmezőnyben volt az FMCG (napi fogyasztási cikkek) kiskereskedelemben a Trade Magazin szerint. Igaz, 2022-höz képest a 9. helyről a 8-ra lépett előre, maga mögé utasítva a Reál-hálózatot. Az élmezőny nagy cégei azonban gőzerővel fejlesztik, bővítik a hálózatukat, így már ahhoz is sok kell, hogy velük tartani tudja a lépést a magyar Auchan, amelynek most már a vezetője is magyar Vincze Géza személyében, aki korábban egy konkurens diszkontláncnál dolgozott.