Ismételten napirendre kerülhet a KRESZ módosítása, és a következő területeken várhatóak változások.


A városi motoros közlekedés fejlesztése érdekében folytatott egyeztetések során az ÉKM és a KTI szakértői a motorosok biztonságát növelő intézkedéseket, valamint az előírt védőfelszereléseket és a közlekedést segítő szabályokat vitatták meg. A megbeszélések során tapasztalt motorosok bevonásával dolgoznak az új KRESZ-en, amely a motoros közlekedés biztonságát hivatott fokozni. Ezzel egy időben az autósok és kerékpárosok számára is új, még finomítás alatt álló szabályozások készülnek. Az érintett szakmai és érdekképviseleti szervezetek aktívan részt vesznek a folyamatban, hogy a jogszabályok mindenki számára előnyösek legyenek.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a szakfeladatokat koordináló KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. (KTI) a készülő új KRESZ a motorkerékpáros közlekedést érintő legfontosabb szabályait tekintette át motoros szakemberekkel, valamint szakmai és érdekképviseleti szervezetekkel - tájékoztatott a szaktárca sajtóközleményében.

A motoros szakmai fórumon részt vett:

A VII. Közlekedésszakmai Fórum keretein belül tartott motoros szakmai egyeztetés során újra a középpontba került a motorosok védőfelszereléseinek és védőruházatának kérdése. Az utóbbi évek tapasztalatai alapján kedvező fejlődés figyelhető meg ezen a téren, hiszen a szakértők szerint a motorosok egy jelentős hányada már aktívan használ védőfelszereléseket. Ugyanakkor a motorkerékpárok sokféle felhasználási módja és eltérő jellemzői miatt a kötelező védőeszközök körét gondosan kell meghatározni, hogy a védelmük mellett ne gátolják a motorok mindennapi használatát. Konszenzus alakult ki abban, hogy a védőfelszerelések alkalmazását ösztönözni szükséges, amelyhez elengedhetetlen a megfelelő jogszabályi keretek kialakítása, valamint az oktatás és felkészítés szerepe is kiemelkedő fontosságú.

A motorkerékpárok fejlődése, valamint a nemzetközi tapasztalatok figyelembevételével a motoros szakértők azt javasolják, hogy bizonyos feltételek és alapos felkészítés mellett a B kategóriás vezetői engedéllyel rendelkezők is vezethessenek 125 köbcentiméteres motorkerékpárokat. Kiemelték, hogy ezek a motorok általában olyan fejlett technikai megoldásokkal bírnak, mint például a megerősített fékrendszerek, az ABS, valamint különféle segéd elektronikai rendszerek, amelyek hozzájárulnak a forgalomban való biztonságosabb részvételhez. Emellett a nemzetközi szabályozások változását követve az 50 köbcentiméteres segédmotoros kerékpárok kínálata és technikai fejlődése is egyre korlátozottabbá válik. Számos európai országban már lehetővé tették, hogy a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkező motorosok 125 köbcentiméteres motorokat vezessenek, így az ottani tapasztalatokat érdemes figyelembe venni az új szabályozás megalkotásakor.

A legutóbbi szakmai fórumon a városi motoros közlekedés fejlesztéséről folytattak eszmecserét, különös figyelmet fordítva az új szabályozásokra, amelyek a torlódások során történő elhaladást szabályozzák. A motoros szakértők számos értékes javaslatot tettek az új KRESZ megalkotásához, amelyek célja a közlekedés biztonságának fokozása. A következő fórumra jövő év elején kerül sor, ahol a közlekedési infrastruktúra fejlesztésének különböző aspektusait vitatják meg. Az esemény fókuszában a motorosok biztonságának növelése és közlekedési körülményeik javítása áll majd.

Korábban már hírt adtunk arról, hogy a szaktárca nem csupán a motorosokkal egyeztetett az új Közlekedésrendészeti Szabályzat megalkotásakor, hanem az autósok számára is új előírások bevezetésére készül. A kezdő vezetők mellett az idősebb sofőrök is jelezhetik a többi közlekedőnek, hogy fokozott türelemre van szükségük. A T betűs jelzés helyett ők az "Idős a volánnál" feliratú matricát alkalmazhatják, ezzel is segítve a biztonságosabb közlekedést.

Egy új koncepciót szeretnék bevezetni, amely a védelmi sáv fogalmát érinti. Ez a sáv az út jobb szélétől körülbelül egy méteres teret jelent, feltéve, hogy nem található buszsáv vagy kerékpársáv a közelben. Ebben a zónában kiemelten fontos figyelembe venni a kerékpárosokat, gyalogosokat és rollereseket. A védelmi sávba való belépés és onnan való kilépés során a közlekedőknek az elsőbbségadás és az irányjelzés szabályait kell szem előtt tartaniuk, hiszen ez a sávváltással egyenértékű helyzetet teremt.

A világítás használata minden jármű esetében kötelezővé válna. Ez magában foglalja azt is, hogy nappal is világítaniuk kell a kerékpároknak és rollereknek. Az egyetlen kivétel a kerékpárutakon lenne, ahol kedvező látási viszonyok között továbbra sem lenne szükség a lámpák bekapcsolására.

A sebességhatárok alapvetően érintetlenül maradnak. Azonban várható, hogy a nehézgépjárművek lakott területen kívül az eddigi 80 kilométer per órás sebesség helyett 90 kilométer per órával haladhatnak, míg a mezőgazdasági vontatók akár 60 kilométer per órás sebességgel is közlekedhetnek.

Related posts