Influenszerek ellenőrzése: Ne dőljünk be mindennek, amit mondanak!
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hosszú évek óta kiemelt figyelmet fordít az influenszerek tevékenységére, és folyamatosan nyújt gyakorlati útmutatót a piaci szereplők számára. 2022 végén a GVH frissítette influenszer marketing irányelveit, melyek gyakorlati példákon keresztül, pozitív és negatív esetek bemutatásával segítenek a jogszabályi követelményeknek való megfelelésben. Ez különösen fontos a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó elvárások szempontjából, legyen szó írásos, vagy videós tartalomról. A GVH Podcast csatornáján elérhető beszélgetések pedig további értékes tanácsokkal látják el a vállalkozásokat és véleményvezéreket, hogy jogszerűen reklámozhassanak a különféle közösségi média platformokon - áll a hivatal közleményében.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2023 novemberében részt vett az Európai Bizottság és a tagállami hatóságok által szervezett Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) keretében végrehajtott összehangolt vizsgálatban, amely során 28 magyar influenszer tevékenységét elemezték. Az eredmények rámutattak arra, hogy a hazai influenszerek mindössze 20%-a tartja be következetesen a reklámjelleg feltüntetésére vonatkozó előírásokat. A többség, 54%-uk, általában jelzi a promóciós tartalom jelenlétét, de nem mindig teszi ezt meg. A gyorselemzés tapasztalatai alapján a GVH 2024 májusában hat magyar influenszerrel szemben indított versenyfelügyeleti eljárást. Különösen figyelemre méltó, hogy 2025. május 14-én a Kása Roland által üzemeltetett Rolix YouTube-csatorna ügyében hozott döntést a GVH. A versenyfelügyeleti eljárásokhoz kapcsolódóan a GVH a "Gondolja Végig Higgadtan!" kampány keretében tájékoztató anyagokat és videókat készített, amelyek célja, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét arra, hogy mire érdemes odafigyelniük a véleményvezérek tevékenysége során.