Horvátországban elindul az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer telepítése, amely várhatóan jelentős változásokat hoz az úthasználók számára. A fejlesztés célja, hogy gyorsabbá és egyszerűbbé tegye az autópályák használatát, miközben a forgalom


Horvátország elindítja az új elektronikus autópálya-díjfizetési rendszer, a Crolibertas telepítését az A3-as autópályán, amely Zágráb és Eszék között húzódik - jelentette be hétfőn a horvát autópályákat üzemeltető vállalat (HAC).

A Popovača és Novska közötti szakaszon három új kapu kerül kiépítésre az autópálya mentén (Popovača-Kutina, Kutina-Lipovljani, Lipovljani-Novska), míg négy további a meglévő fizetőkapuk helyén fog megjelenni. A kivitelezési munkálatok során ideiglenes forgalomirányításra lehet számítani, ami időnként a leálló- és akár a haladó sávok lezárását is szükségessé teheti. Egyes szakaszokon a forgalmat rövid időre teljesen megállíthatják vagy elterelhetik. A munkálatok főként az esti és éjszakai órákban zajlanak, amikor a forgalom jelentősen csökken. A HAC arra kéri a járművezetőket, hogy fokozott figyelemmel közlekedjenek az érintett útszakaszokon.

A Crolibertas rendszer bevezetésével forradalmasul az autópályákon való közlekedés: a fizetőkapuknál való megállás többé nem jelent gondot, hiszen az autósok folyamatosan haladhatnak majd. A projekt keretében 212 új portál létesítése, valamint korszerű informatikai berendezések telepítése és adatfeldolgozó központok kialakítása valósul meg. A telepítést követően egy alapos tesztelési szakasz veszi kezdetét, amelyet a teljes rendszer országos próbaüzeme követ.

A kivitelezést a szlovák SkyToll és a cseh TollNet alkotta konzorcium valósítja meg, a legszigorúbb technológiai és biztonsági normák betartásával. A projekt költségvetése körülbelül 80 millió euróra rúg, amelynek finanszírozása a Nemzeti Helyreállítási és Ellenállóképességi Terv keretein belül valósul meg.

Az új díjfizetési rendszer két, nemzetközi szinten elismert technológiát integrál: egyrészt az ALPR rendszámfelismerő megoldást, amely lehetővé teszi a személyautók útdíjának hatékony kezelését, másrészt a DSRC technológiát, amely az ENC-eszközt használó járművek számára kínál érintésmentes fizetési lehetőséget.

A DSRC-rendszer érzékelői a gyorsforgalmi utak fel- és lehajtóin található fémvázakon helyezkednek el, lehetővé téve, hogy a járművek megállás nélkül, akár 130 km/órás sebességgel haladjanak át rajtuk. Ez a technológia az eddigi ENC-készülék továbbfejlesztett verziója, amely előre feltöltött egyenleggel működik. Az útdíj automatikusan levonásra kerül a lehajtás pillanatában, így a sofőröknek nem kell megállniuk vagy külön intézkedéseket tenniük.

A külföldi járművek nyomon követésére bevezetett ALPR rendszámfelismerő rendszerhez egy innovatív mobilalkalmazás társul, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók bankkártyájukhoz kapcsolják az útdíjakat. Ennek köszönhetően az útdíjak automatikusan, zökkenőmentesen kerülnek levonásra a számlájukról. Ez a megoldás párhuzamba állítható a Portugáliában és Hollandiában már sikeresen működő hasonló rendszerekkel.

Az újonnan bevezetett rendszer teljes mértékben megszünteti a készpénzes tranzakciókat, és kötelezővé teszi az elektronikus fedélzeti egységek alkalmazását. Ennek köszönhetően az autópályák használata Horvátországban sokkal gyorsabb, egyszerűbb és kényelmesebb élménnyé válik – áll az MTI összefoglalójában.

Related posts