Bár Trump szívén viseli a dolgot, az amerikai autók népszerűsége az EU-ban sajnos nem igazán virágzik.


Több oka is van annak, hogy Trump vámokkal fenyegeti az európai autógyártókat: egyrészt valóban magasabb vámot kell fizetni az USA-ból (vagy bárhonnan) az EU-ba importált autók után, mint az Egyesült Államokba bevitt európai autók után (10, illetve 2,5 százalék). Igaz, ugyanez a teherautók esetében már fordítva igaz. A másik indok lehet, hogy csak sokkal több autót visznek Európából Amerikába, mint fordítva: 2022-ben 692.334 EU-ban gyártott személyautót értékesítettek az USA piacán, míg az EU-ban 116.207 USA-ban gyártott autó talált gazdára.

Trump úgy véli, hogy a már említett eltérő vámtarifák állnak a háttérben, azonban a valódi különbség inkább az autók méretében rejlik. Noha Európában is egyre népszerűbbek az SUV-k, amelyek a városi közlekedésben problémákat okoznak, még mindig elmondható, hogy egy átlagos amerikai autó mérete jelentősen nagyobb, mint egy európai megfelelőjéé. Európában számos város és régió létezik – különösen a mediterrán országokban, de Budapest belvárosa vagy más fővárosok központjai is ide tartoznak –, ahol az USA-ban megszokott méretű autók egyszerűen nem alkalmasak a közlekedésre.

Andy Palmer autóipari szakértő, az Aston Martin és a Nissan korábbi vezetője szerint Trump fókusza nem jó: az autógyártás globális ágazat, az OEM-ek pedig szeretik az adott piacon legnépszerűbb autóikat helyben gyártani. Ezt jól mutatja, hogy a BMW, a Mercedes-Benz és a Volkswagen is az Egyesült Államokban gyártja az ott népszerű modelljeit, sőt, egy részét ezeknek az USA-ból exportálja Európába. Hasonló az Audi politikája is, igaz, a márka Mexikóban gyártja az észak-amerikai autóit, amiből már lehet gondja Trump miatt.

Related posts