A Mercedes három, rendkívül eltérő autóval szemléltette, mit is jelent valójában az AMG embléma a csillag fölött.

A lapos, sportos kupé, a plug-in hibrid túralimuzin vagy a V8-as SUV mind-mind az AMG világának különböző arcai. De vajon melyik a legigazibb képviselője ennek a legendás márkának? A válasz nem egyértelmű, hiszen mindenki saját ízlése és igénye szerint választ. A lényeg, hogy mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbb AMG élményt.
Lekvárt, pálinkát, befőttet ugyanazzal a módszerrel tudunk készíteni fügéből, cseresznyéből vagy barackból is. Természetesen egészen más lesz a végeredmény, de ha értjük a dolgunkat a konyhában, minden finomra sikerül majd. Hasonló a helyzet akkor is, amikor teljesen különböző jellegű Mercedes-Benz modelleket áll neki feldolgozni boszorkánykonyhájában az AMG, az egykor a márkától független, de 2005-től már száz százalékban a Daimler tulajdonába került, ma hivatalosan is Mercedes-AMG GmbH nevű tuningcég.
A Spirit of AMG élményprogram keretein belül a Zsámbéki Driving Camp lenyűgöző tanpályáján három teljesen eltérő AMG-modellt próbálhattunk ki. Bár mindhárom autó más karaktert képvisel, mindegyikben ott rejlik az AMG-féle szenvedély és teljesítmény.
A német autómárkák körében manapság elterjedt gyakorlattá vált, hogy a gyártók a tuningcégek vagy tuningrészlegek logóival díszített dizájnváltoztatásokkal próbálják megteremteni a nagyobb teljesítmény és fejlettebb technológia illúzióját, még az olcsóbb modellváltozatok esetében is. Például a BMW-k esetében az M betű, az Audiknál az S jelzés, valamint a Mercedes AMG logója rendszerint feltűnik bizonyos felszereltségi csomagokban olyan modellek esetében is, amelyek műszaki szempontból nem kínálnak többletet.
Egy igazi AMG-modell esetében a különbségek messze túlmutatnak a felületes esztétikán; a mélyreható átalakítások lényegében meghatározzák az autó karakterét. Ezt jól tükrözi a modellek ára is, hiszen egy ilyen jármű nem csupán egy szimpla autó a piacon, hanem egy gondosan megtervezett, mérnöki mestermű. Az alaposan megerősített karosszéria, a szélesített nyomtáv, a szélcsatorna által optimalizált aerodinamika és a komoly motortuning eredményeként az AMG nem csupán egy kiegészítő a címben, hanem a teljes élményt adó sportmárka lényege. Például a
Aki az AMG-hez fordul, csupán azért, hogy körrekordokat döntsön versenypályákon, az valószínűleg tévedésben van a 68 millió forintos óriás kapcsán. Ez a felső-középkategóriás kupé-SUV egy négyliteres V8-as benzinmotorral rendelkezik, és nem éppen versenypályás teljesítményre lett tervezve. Inkább arra szolgál, hogy megmutassa: a tulajdonosának nem kell anyagi gondokkal törődnie. Kiválóan alkalmas hosszú utazások lebonyolítására, ahol a kényelem és a sebesség a főszereplő – persze ennek ára is van, hiszen a 85 literes tank gyorsan kiürül, ha sztrádatempón haladunk. Emellett erős vontatási képessége révén akár 3,5 tonnás terheket is könnyedén mozgat, így például hajók vontatására is alkalmas. De talán a legszórakoztatóbb aspektusa, hogy lehetőséget ad a játékra, ahol a szórakozás és az adrenalinszint egyaránt garantált.
A kocsiban mai szemmel nézve alig van elektromos komponens. Egy mild-hibrid rendszer ad a váltóba épített villanymotorral 22 lóerős segítséget a 612 lóerős benzinmotornak. Szerepe annyi, mint az egérkének a sor végén a répa kihúzásáról szóló mesében, de ha két és fél tonnáról van szó (mert ennyit nyom üresen az autó), még talán ez is számít valamit.
A 280 km/h-s végsebességet most nem teszteltük, de a négy másodperc alatti 0-100-as gyorsulás élményét annál többször megtapasztaltuk. Megdöbbentő és szinte felfoghatatlan, hogy egy ilyen nehéz jármű képes ekkora sebességre gyorsulni; a három AMG modell közül ebben a verdában tapasztaltam a legmagasabb sebességértékeket a zsámbéki vezetéstechnikai pálya rövid egyenesein. A kilencfokozatú, klasszikus automata váltó szakszerűen működik a motorral, a gyorsulás szinte megszakítás nélküli élményt nyújt, hasonlóan egy elektromos autóhoz, ha eltekintünk a hanghatásoktól. Hiszen az AMG 63 élményének egyik kulcsfontosságú eleme a hang, és szerencsére a 2025-ös GLE Coupéban is bőségesen részesülünk belőle.
A 4Matic rendszer rendkívüli alkalmazkodóképességének köszönhetően a hátsókerékhajtás és az 50-50%-os összkerékhajtás között zökkenőmentesen lavírozva biztosítja az autó mozgásának tökéletes egyensúlyát. Akár hirtelen terhelésváltásokról, akár gyorsítással járó dinamikus manőverekről van szó, a jármű mindig stabil marad, és finoman irányítható, így a vezetési élmény nemcsak izgalmas, hanem biztonságos is.
A zsámbéki pálya szűk kanyarjai és az egyenesekben kibójázott sikánok megmutatták az AMG GLE legnagyobb gyengeségét: nem elég gyors a kormányreakció. A vaskos, gombokkal teliszórt kormánykereket eleve nehéz finoman kezelni, de az áttételezés sem eléggé direkt. Alighanem a nagy sebességű stabilitás biztosítása érdekében áldozta fel az AMG a gyors irányváltás képességét. De sebaj: a megfontolt mozgás ennél a kocsinál érthető, ráadásul ez a kis ügyetlenség a szűk pályán valamiféle szerethető mackósságot ad az autónak, ami nagyon passzol a méretéhez és a hangjához. Az, hogy az AMG GLE 63 AMG nem olyan agilis egy versenypályán, mint egy lapos, könnyű sportkocsi, csak még jobban kiemeli, hogy mekkora nyers erő is van benne, amit fel lehet használni máshol, másra.
A GLE 63-at eddig még nem volt alkalmunk alaposan kipróbálni, viszont az 53-as verziót már részletesen teszteltük.
Két évvel ezelőtt a Mercedes bemutatta a Final Edition néven futó, utolsó AMG-tuningos V8-as motorral szerelt felső-középkategóriás limuzinját, amely az utolsó mohikán a hathengeres E-osztályok világában. Míg a klasszikus V8-as motorok eltűntek a kínálatból, a Mercedes bemutatta az AMG embléma alatt a konnektoros hibrid technológia újdonságát. Az E 53 AMG Hybrid, ahogy a neve is sugallja, nem csupán egy átlagos fullhibrid, hanem egy komoly PHEV, amely a csomagtér alatt elhelyezett, 21,22 kWh nettó kapacitású lítium-ion akkumulátorral büszkélkedhet. Ennek köszönhetően akár 100 kilométeres városi és elővárosi hatótávot kínál egyetlen töltéssel. A villanymotor 163 lóerős teljesítménye lehetővé teszi, hogy a jármű önállóan, tisztán elektromos üzemmódban is tartsa a forgalom ritmusát. Amikor viszont a benzinmotor is csatlakozik a buliba, a teljesítmény elképesztő magasságokba emelkedik: összesen 585 lóerő és 750 Nm nyomaték áll rendelkezésre. A rendszer első körben a hátsó kerekekre irányítja a teljesítményt, majd ha a tapadás csökken, az erő 50%-a az első kerekekhez is eljut. Ez a hi-tech megoldás nemcsak a teljesítményt, hanem a vezetési élményt is új dimenzióba emeli.
Csodák nem léteznek: a négy mázsás akkumulátorral és összkerékhajtással felszerelt, tágas plug-in hibrid Mercedes súlya valóban megdöbbentő. Kérdés, hogy az AMG mennyire tudja átalakítani ezt a 2,4 tonnás, üresen is nehéz szedánt egy igazi sportautóvá. Mennyire képes a mérnöki tudomány és a teljesítmény egyesítése a nehézségek leküzdésére?
Mérsékelten. Ez persze nem feltétlenül hátrány. Az AMG által megálmodott E-osztályok mindig is inkább az izomautók vonalát követték, mintsem a sportkocsikét. Ezek az autók világosan elkülönülnek a sportosabb M5 BMW-ktől és a családiasabb, sokoldalú RS6-októl. Ennek ellenére éppen emiatt érezzük a hiányt a két plusz henger és az erőteljesebb motorhang iránt az új modell esetében. Így sajnos eltűnt az a vonzó kettősség, amely a stuttgarti eleganciát és az amerikai izomautók karakterét feszültségbe hozta, és amiért annyira szerettük az E AMG-ket.
A három modell közül az E 53-ban most a legkevésbé tapasztalhattuk meg azokat az AMG-szenzációkat, amelyeket már jól ismerünk más, korábbi és jelenlegi modellekből. Cserébe viszont egy lenyűgöző technológiai bemutatót és egy kiváló sportos túralimuzint kaptunk. Ha a józan eszünkre hallgatva lépnénk be az AMG üzletébe egy sokoldalú mindennapi autóért, valószínűleg ezt a modellt választanánk. Ugyanakkor valószínűleg sosem vinnénk ki egy szűk pályára, hogy élményautózzunk vele.
A zsámbéki vezetéstechnikai centrum külső szakasza nem éppen az E 53 AMG otthona. Az autó mérete, súlya és eleganciája nem igazán kedvez a szűk kanyaroknak és a rövid egyeneseknek, ahol igazán kihozhatná tudását. A fékrendszer sem igazán ideális: az elektromos visszatöltés és a hagyományos súrlódás együttes működése bár harmonikusnak tűnhet, a pedálút viszont túl hosszú a dinamikus pályázáshoz, a féktárcsák pedig hamar túlhevülnek, ahogy folyamatosan meg kell állítaniuk ezt a nehéz, impozáns autót.
Egy-két gyorsabb kör után el is ment a kedvem a pályaautózástól ebben a kocsiban. Inkább játszottam a menetdinamikai kapcsolóval, próbálgattam a hibridrendszer hajtási-lassítási átmeneteit és csak tessék-lássék nyomtam a gázt is, hogy az egyenesekben azért felzárkózzak a többiekhez a hármas körözésben. Ennyi lóerővel ez még így sem volt nehéz.
Szélesebb aszfalttal, hosszabb kifutókkal, nagyvonalúbb kanyarokkal rendelkező pályán viszont remek kaland lehet néha egy-egy nyílt napon megtapasztalni, hogy mire képes ez a temérdek vas, amikor nem a kényelem és a hatékonyság a cél, hanem az örömautózás. Szóval ha már mindenképp pályázni akar valaki egy ötméteres AMG-szedánnal, azt javasoljuk: inkább a Hungaroring, mint Kakucs!
További technikai részletek, műszaki adatok korábbi híradásunkban a kocsiról itt olvashatóak:
A végére hagytam azt az AMG-modellt, amelyik a leginkább otthon érezte magát Zsámbék kanyargós pályáján. Ez a lenyűgöző kupé valódi mestermű, amely könnyedségével (viszonylag) és brutális erejével azonnal magával ragad. Mozgékony, mindig uralható, és az adrenalinszintet az egekbe röpíti. A legszembetűnőbb átalakulás az elöl 5,8, hátul pedig 7,5 centiméteres szélesítés: az AMG CLE úgy simul az útra, hogy szinte pályaversenyautóként viselkedik, egy sportautónál jóval agresszívebb megjelenéssel. Az AMG-nek itt a legkevesebb problémája akadt az újratervezés során, hiszen egyértelmű volt, mely irányba érdemes elmozdulni a C osztály technikájának felhasználásával készült, kompakt méretű sportkupénál. A cél egyértelműen a porschésség felé mutatott.
A zsámbéki futam során szinte azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy mi rejlik ennek az AMG kupénak a titkos fegyverében: a négykerék-kormányzás. 100 km/h alatt a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétes irányba fordulnak, mindössze 2,5 fokos elfordulás révén, ami különösen hatékonyan fokozza a szlalom stílusú gyors irányváltások sebességét és gördülékenységét. Emellett a hosszabb íveken is elősegíti az autó stabilitását, így a határon való vezetés élménye még inkább fokozódik. A négykerék-kormányzás itt sokkal érzékletesebb és hatékonyabb, mint az E limuzin esetében, ami nyilvánvalóan a rövidebb tengelytáv előnyeinek köszönhető.
A karosszéria merevsége rendkívüli: a keret nélküli ablakos ajtókkal együtt is öntvény tömörségű a CLE Coupé teste. Az autó torzítások, vibrációk nélkül, száz százalékos tisztasággal engedi át a kormányt szorító kezünkbe, az ülésbe feszülő testünkbe, ami a négy kerékkel történik a kocsi sarkaiban.
Az elektromos kompresszorral és a 450-es jelzésű Mercedes-változatnál nagyobb turbóval felszerelt motor nyomatékleadása lenyűgözően sima, mind alul, mind felül. Az automata váltó ennél az AMG-modellnél szinte észrevétlenül kapcsolja a fokozatokat, zökkenőmentes élményt nyújtva. Ugyanakkor a 449 lóerő (kiegészítve a mild hibrid rendszer 22 lóerejével) és a 560 Nm ereje érezhető lökésekkel irányítja az erőátvitelt, amikor a legizgalmasabb teljesítményt várjuk el a járműtől. A menetdinamikai választókapcsoló segítségével a legsportosabb és leggyorsabb fokozatokra állítva a technikát, valódi adrenalinfokozó élményben lehet részünk.
Aki nemcsak a lenyűgöző megjelenést és a brutális erőt keres egy AMG modellben, hanem a parádés köridőket és a maximális kanyarsebességeket is, az a CLE Coupéban megtalálja a tökéletes társát. Ezzel az autóval a pályázás már nem csupán szórakozás: lehetőséged nyílik arra, hogy komolyan feszegesd a határokat, és valódi versenytársként indulj el a stopperrel, vagy éppen másokkal szemben is. A CLE Coupé nemcsak egy sportkocsi, hanem egy igazi versenypartner, amely lehetővé teszi, hogy a legmagasabb szinten élvezd a motorsport izgalmait.