Ha igazán beleszerettél, a hibái csak apró részletek lesznek a nagy egészben, amik nem zavarják meg a szíved dallamát.


Öt év elteltével talán felmerül a kérdés: vajon érdemes-e újra felfedezni egy autót? A Nissan innovatív választ ad erre, hiszen formabontó crossovere nemcsak hogy stílusosabb, mint valaha, de a modern elvárásoknak is maximálisan megfelel. De a kérdés mégiscsak az: vajon a teljesítménye és tudása is képes megidézni ezt a lenyűgöző megjelenést?

A nagy egyéniségek körül gyakran csak szélsőséges vélemények keletkeznek, ami a piaci sikert szempontjából kockázatosnak tűnhet. Azonban egy megosztó figura képes nemcsak a termékek eladásait fellendíteni, hanem a márka láthatóságát is jelentősen növelni. 2010-ben a Nissan számára rendkívül értékes volt egy ilyen bátor és markáns modell, különösen a friss kis crossover szegmensben, amely akkoriban még újdonságnak számított. Olyannyira, hogy a Golf és a Scénic mellett ezt a típust is a műfaj alapítójaként emlegetik, holott előtte is akadtak kevésbé figyelemfelkeltő próbálkozások. Mégsem volt közülük egy sem, amelyik ehhez hasonló karriert futott volna be.

Európában hét éven keresztül évente százezer darabot értékesítettek ebből a termékből, és meglehet, hogy nem a fiatalabb korosztály, hanem inkább az idősebbek találták meg benne a megfelelő vonzerőt. A bevétel szempontjából ez igazából lényegtelen volt. A második generációval való bánásmód érthetően óvatos volt; minimális változásokat eszközöltek a karakterén, hogy ne veszítsenek el hűséges rajongókat, azonban a várt nagy siker elmaradt. A magas ár és az egyedüli háromhengeres benzinmotor is hozzájárult ehhez a visszaeséshez. A 2019-es modellváltás után a fogyás átlagosan a felére csökkent, viszont 2022-ben egy frissítés keretében új műszerfal és hibrid hajtás került a kínálatba.

A franciákkal együttműködve dolgozó japánok továbbra is szilárdan hisznek a Juke-ban, amit teljes mértékben megértek. A trendek folyamatosan változnak, de a Juke nemcsak hogy megállta a helyét, hanem egyre inkább a figyelem középpontjába került. A versenytársak is észrevették ezt az extrém stílust, és hasonló irányvonalakat követnek. Néhány apró változtatás, mint például egy új festés vagy egy friss frizura, máris elegendő ahhoz, hogy a crossover továbbra is fiatalos és vonzó maradjon. Az elektromos átállás kapcsán tapasztalt bátortalanság számos gyártót arra ösztönzött, hogy a meglévő belső égésű modelljeikkel hasonló megoldásokat alkalmazzanak. Ez nem szégyen, hanem kifejezetten racionális gondolkodás, amire a Nissan számára most nagy szükség van. Ráadásul a sárga fényezés is visszatért, ami csak tovább fokozza a Juke egyediségét.

A legfrissebb sajtóközlemény szerint a vásárlók lelkesen üdvözölték az új modell színes megjelenését, amely utoljára az első generációnál volt ennyire figyelemfelkeltő árnyalatban elérhető. Nem véletlen, hiszen a vidám színek tökéletesen illenek a játékos formához! Az autó megújulásának részeként az N-Connecta felszereltségen felül elérhető az N-Sport változat, amely igazi különlegességekkel bővült. A 300 ezer forintos felárért választható sárga szín már fekete tetővel párosul, és a szintén fekete, 19 colos felnik is része a csomagnak. Az Alcantara betétes ülésekbe integrált Bose hangszórók, a ProPilot asszisztens, valamint a téli csomag és a hátsó tárcsafékek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az N-Sport 1,5 milliós felárért egy igazán különleges élményt nyújtson.

Az egyes tételek felárának összeadása után elmondható, hogy az ajánlat összességében korrekt, hiszen az autón érezhető a befektetett energia és munka. A külső és belső dizájn harmóniája valóban méltó egy ilyen kiemelkedő ajánlathoz. Azonban a 12 690 000 forintos ár, ami a korábbi 14 690 000 helyett lett megadva, már nem tűnik annyira vonzónak, főleg ha figyelembe vesszük a forgalmazó tavaly óta hirdetett dömpingárait. Ennyi pénzért jelenleg akár egy kategóriával nagyobb hibrid crossover is beszerezhető, mint például a nemrégiben tesztelt, szemet gyönyörködtető új Peugeot 3008.

A Juke ára 7 990 000 forinttól kezdődik, amiért a 114 lóerős, 1,0 literes DIG-T turbós benzines változatot kínálják. Ha valaki a Renault által kifejlesztett innovatív hibrid rendszert szeretne, akkor 1,8 millió forintot kell rászánnia. Ez a plusz kiadás szinte teljes egészében a magasabb felszereltségre fordítódik. Az új modellben helyet kapott a 12,3 colos központi kijelző, a kétféle vezeték nélküli telefon csatlakoztatási lehetőség, valamint az indukciós töltő is. Emellett a digitális műszeregység is 12,3 colosra nőtt, és a hangvezérlés is fejlődött, most már jobban érti az élőbeszédet. Az asszisztens rendszerek is kibővültek, így minden olyan modern technológia megtalálható, amelyre a mai autóvezetők vágynak.

Bár a volán mögött ülve az élmény elsőre kedvezőnek tűnhet, a valóság korántsem ilyen felhőtlen. A helykínálat átlagosnak mondható: elöl, kisautós mércével nézve, kifejezetten tágasnak számít, míg hátul a helyzet éppen annyira szűkös, hogy klasszikus, két fő részére optimalizált autóként tekintsünk rá. A hátsó üléseken a gyerekek is csak bizonyos korig érzik jól magukat, ami nem meglepő, hiszen a második sorba való beszállás sem éppen a legegyszerűbb. Ez csak részben a diszkrét kilincsnek köszönhető. A pilótaülés ugyan szép, de nem mindenki számára kényelmes; én magam kicsit szűkösnek éreztem. Az üléshelyzet azonban kárpótol ezért a hiányosságért. Kényelmesen elhelyezkednek a könyöklők, és a kormányt is ideális szögben alakították ki, így az irányítás élvezetes.

Velem együtt sokan értékelik a fizikai gombokat, itt is vannak, és nem csak mutatóba. Kár, hogy a kormánytól balra lévőket kitakarja az indexkar, a szellőzés paneljéért meg szinte nyújtózkodni kell. Az elektromos kéziféké, az e-Pedalé és az EV módé sem áll kézre, igaz, elég ritkán is van rájuk szükség. Ígérem, már csak kicsit kötözködök, a hátsó ablakemelők nincsenek megvilágítva, ennél is fájóbb, hogy a sminktükör sem. Tárolóból sincs sok, de legalább a kesztyűtartó méretét megnövelték, és a közepes anyagminőségen is észrevehetően javítottak.

Az árnyékoló sportszereket megidéző, puha Alcantara-szerű bevonat igazán különlegessé varázsolja az utasteret, különösen a vibráló sárga betéttel, amely azonnal feldobja a hangulatot, és tökéletesen harmonizál a váltókonzol egyedi formájával. Azt hiszem, a koszolódás aggasztó gondolatával majd csak akkor foglalkozunk, ha tényleg eljön az ideje, hiszen ez a jármű inkább a használati élményről szól. Bár a hatalmas kijelző kissé megtöri a bal oldali szellőzőtől a középső levegőbeömlőkig húzódó játékos ívet, a képernyőn megjelenő menü kárpótol minket. Fiatalos, dinamikus, és a szerkeszthető felület modern szemléletmóddal párosul, amely szinte vonzza a figyelmet. Az analóg stílusú műszeregység pedig igazi nosztalgikus élményt nyújt, amit különösen kedvelek az áttekinthetősége miatt.

A Juke jellegzetességei közé tartozik a markánsan magas orr és a vezetőülésből jól látható domborulatok, amelyek korábban a felső lámpák csúcsait is felfedték, de most már elegánsan belesimulnak az autó vonalvezetésébe. Az emelt építkezés előnyei közé tartozik a kényelmes ülésmagasság, amely nem csupán a komfortot, hanem a biztonságérzetet is fokozza. Itt nem kell tartanunk attól, hogy a buszok, teherautók vagy éppen egy X6-os BMW eltaposna minket – a viszonylag kicsi A-oszlopnak köszönhetően mi sem vagyunk különösebben fenyegetőek a körülöttünk lévőkre nézve. Meglepetés, de a Juke mégiscsak képes sebességérzetet adni, azonban a feszes hangolás ellenére a kanyartempója inkább átlagosnak mondható.

A kormányzás hangulata annyira életvidám, mint Mucsi Zoltán emblematikus karaktere, és a közvetlen visszajelzésekről meg a pattanásig feszített reakciókról inkább csak álmodozhatunk. Az 1,6 literes, 94 lóerős szívó benzinmotorra épülő hibrid rendszer – amely összesen 143 lóerőt és 205 Nm nyomatékot produkál, kétféle váltóval – nem éppen a lelkesedés mintaképe. Olyan érzés, mintha a gyorsítás nem igazán menne neki, és a normál használat során gyakran túlzottan pörgeti a motort. Ezt lehet ugyan gázelvétellel korrigálni, de ilyenkor a rekuperáció miatt a sebesség is csökken. Ha azonban sikerül meggyőznünk, hogy gyorsítson, a gátlásai hirtelen eltűnnek, és felfedezhetjük valódi potenciálját.

A sport üzemmód aktiválásakor még inkább szembetűnővé válik a különbség: az elsőkerék-hajtás nem képes kényelmesen átvinni a jelentős nyomatékot az útra. Nedves körülmények között gyakran tapasztalható, hogy a kerekek kipörögnek, és még a kormány is hirtelen rángatásra kényszerül. Habár a kézi váltóval másképp kezelné az ember a sebességváltásokat, az 1,4 tonnás karosszéria 0-100 km/h-ra való gyorsulása 10,1 másodperc alatt elfogadhatónak mondható. Az egypedálos üzemmód használatával pedig tovább növelhetjük a hatékonyságot: a visszatermelés előnyei révén az akkumulátor gyorsan újratöltődik, és a jármű képes jelentős távolságokat megtenni kizárólag elektromos üzemmódban. Mindezek ellenére meglepő, hogy a fogyasztása viszont kifejezetten magasnak mondható.

A 2024-es frissítés során a járműnek 4,7-4,9 literes fogyasztással kellene megelégednie 100 kilométerenként, mivel az Euro 6e normára való felkészülés keretében a károsanyag-kibocsátás mellett a fogyasztást is sikerült csökkenteni. Ezzel szemben a számítógép 6,9, míg a számológép 7,7 litert jelzett, ami figyelembe véve a téli időjárást, a fedélzeti rendszer esetleges pontatlanságait és a tankolás hibáit, bőven meghaladja a megengedett határokat. Emlékeim szerint a Qashqai esetében is hasonló problémákkal szembesültünk; ez az elméletben jól teljesítő, a gyakorlatban viszont csak közepes rendszer nem aratott osztatlan sikert nálam. Az egyetlen pozitívum, hogy szinte azonnal kellemes meleget biztosított.

Ha átgondolom az autó teljesítményét, egy határozott közepes értékelést adnék neki. Az utastérben ugyan jelen van a gördülési zaj, de nem zavaróan hangos. A magas építési jellemzők miatt a futómű meglehetősen kemény, amely hosszú távon stabilitást nyújt, de ha rossz útra tévedek, akkor a kényelem gyorsan elillan. A hátsó, meglehetősen kicsi tárcsafékek ellenére a fékhatás nem gyenge, és a pedálérzet is kellemesen természetes. A táblafelismerő rendszer kifejezetten hasznos, főleg amikor nem a kerületekben korábban látott táblák alapján próbál irányítani. A hibrid Juke-ot nem fogom senkire sem ráerőltetni, különösen ennyi pénzért, de aki egyszer beleszeretett, azt biztosan nem próbálom lebeszélni róla...

Related posts