Így közelített a végzet egy bérelt autóhoz Brazíliában, amikor az F1 történetének egyik legzűrzavarosabb versenygyőzelme majdnem eltűnt a sűrű forgalomban... | M4 Sport


Brazíliában egy igazi őrült káoszfutam zajlott, amelyet egy meglepő Jordan-győzelem koronázott meg — ez a bravúr csupán Imolában vált hivatalossá. Az események mögött azonban egy izgalmas háttértörténet rejtőzik, amely Giancarlo Fisichella első, kaotikus győzelméről mesél.

A Forma-1 rajongói számára a 2003-as Brazil Nagydíj egy emlékezetes esemény, amely örökre beivódott a motorsport történetébe. Az eső áztatta pálya igazi káoszt teremtett a verseny során, amely akkoriban még áprilisi időpontban zajlott. A verseny végkimenetele meglepetést hozott: Giancarlo Fisichella, a Jordan csapat versenyzője, úgy tűnt, hogy megszerezte az elsőséget – de a dolgok nem a megszokott módon alakultak. A díjátadón Kimi Räikkönen nevét hirdették ki győztesként, aki a McLaren pilótája volt. A Jordan csapat azonban nem nyugodott bele a helyzetbe, és panaszt nyújtott be az FIA-hoz, jelezve, hogy hibát vétettek az időmérés során. Az FIA végül igazat adott nekik, és Räikkönennek a következő versenyhétvégén, Imolában kellett átadnia a győztes trófeát Fisichellának, aki ezzel élete első F1-es győzelmét ünnepelhette. Ez a verseny tehát nemcsak a kaotikus időjárásról, hanem a versenyigazságról is szól.

A versenyt követően a nagy vízátfolyások következtében a pálya kanyarjaiban sorra estek ki a versenyzők. A legnagyobb esélyesek közül többek között Michael Schumacher és Juan Pablo Montoya is búcsúzni kényszerült, de a középmezőnyből is többen elhagyták a versenyt. A gyengélkedő Jordan-csapat így váratlan lehetőséghez jutott, bár a győzelemhez még mindig messze álltak. A verseny végjátékában több baleset is történt. Az utolsó kanyarban Fernando Alonso, a Renault pilótája, nagy sebességgel belerohant a megpördülő Mark Webber Jaguarjába, ami után a gumifal egy része a pálya közepén landolt. A versenyirányítás kénytelen volt piros zászlóval leállítani a futamot, amelyet végül már nem indítottak újra.

A verseny körüli zűrzavart az váltotta ki, hogy a piros zászló előtt többen is kereket cseréltek, ami megváltoztatta az addigi helyezéseket. A futam végén Fisichella a boxutcában ünnepelte győzelmét – miközben autója stílszerűen lángra kapott... –, de az FIA hamarosan közölte, hogy a valódi győztes Kimi Räikkönen, így végül a finn pilóta állhatott a dobogó legmagasabb fokára.

Charlie Whiting, a versenyigazgató, a futam végén vizsgálatot indított, mivel kétségei támadtak az időmérő rendszer megbízhatóságával kapcsolatban. Az 55. körben, amikor a piros zászlót érvényesítették, kétségtelen, hogy Fisichella állt az élen. A piros zászlós megszakítás során azonban az FIA alkalmazta azt a szabályt, amely szerint a sorrend meghatározásához a megszakítást megelőző, két körrel korábbi állapotot kell figyelembe venni.

A meghallgatáson a Jordan bizonyítékokkal állt elő, és az FIA helyt is adott az érvelésüknek, így módosította az eredményt.

A történelem ezen szakasza jól ismert, de most egy izgalmas anekdotát oszt meg velünk Andy Stevenson, a Jordan-csapat egykori tagja, aki jelenleg az Aston Martin sportigazgatójaként tevékenykedik. Az idei brazíliai verseny előtt Stevenson felfedett egy eddig titkos részletet Fisichella győzelméről, amely szinte egy bérelt autóban felejtődött el. A történet nem csupán figyelemre méltó, hanem a motorsport világának különös pillanatait is megidézi.

A jordanes időszakom emlékezetes pillanatai közé tartozik a 2003-as verseny, amely remek példát szolgáltatott arra, hogyan lehet a káoszból lehetőséget kovácsolni. Az eseményt a kedvezőtlen időjárás és a balesetek miatt le kellett állítani, és egy visszaszámlálási hiba következtében Kimi Räikkönen végül győztesként került a dobogóra, míg csapatunk, a Jordan, Giancarlo Fisichellával a második helyen zárta a versenyt.

"Egészen biztosak voltunk benne, hogy mi nyertük meg a versenyt, de ezt bizonyítanunk is kellett, szóval kivettük az ECU-t (központi elektronika, a szerk.) Giancarlo autójából, hogy bemutassuk a meghallgatáson, és ez a bizonyíték elég volt ahhoz, hogy nekünk adják a győzelmet."

- osztotta meg Stevenson az Aston Martin hétvégi versenyének előzetesében.

Az adatokat tároló elektronikus egység kulcsszerepet játszott abban, hogy Fisichella végül visszanyerje a győzelmét, mivel ennek révén a Jordan-csapat sikeresen igazolta az álláspontját.

Az F1 egyik legrutinosabb sportigazgatója szerint a 22 évvel ezelőtti események jól példázzák, miért érdemes nyitottan, de minden eshetőségre felkészülten nekivágni a brazíliai hétvégéknek. "Ez a hétvége mindent elmondott Brazíliáról. Bármi megtörténhet, és előnyt kell kovácsolnod ebből. Olyan helyzetbe hoztuk magunkat, hogy esélyünk volt a győzelemre. Csapatként sosem adjuk fel, és a sportunkban az a legjobb, hogy függően attól, mi történik az adott napon, akár még versenyt is nyerhetsz. Minden egyes hétvégének ilyen szemléletmóddal kell nekivágnunk" - vonta le a tanulságot Stevenson.

Fisichella az F1 történetének egyik leglehetetlenebb győzelmét aratta, és azt a leglehetetlenebb módon volt kénytelen ünnepelni. Utólag elismerte, ez fájó emlék maradt számára. "Nagyon ideges voltam. Éjfél körül csak vártam a választ, amikor negyed egykor felhívtak és közölték: "Giancarlo, te vagy a győztes." Fantasztikus volt. Már eleve úgy gondoltam, hogy így van, és a csapat is egyből hitte, hogy így van, aztán a következő napokban megvizsgálták a bizonyítékokat, és tudtuk, hogy ez az igazság, és reméltük, hogy hivatalossá válik."

"A verseny utáni zűrzavar számomra rendkívül nehéz volt feldolgozni. Még mindig érzem a csalódottságot, amiért nem kaptam meg azt a pillanatot a dobogón, de örömmel tölt el, hogy végre világossá vált minden, és megszereztem életem első futamgyőzelmét. A veszteség viszont mély nyomot hagyott bennem. Tizenegy év várakozás után én lettem az első olasz versenyző, aki győzött, és mégsem állhattam a dobogó legmagasabb fokán. Ugyanakkor a győzelem így is jelentőségteljes marad az F1 történetében, különösen nehéz körülmények között, egy olyan autóval, amely nem éppen a legversenyképesebb." - osztotta meg a döntésével és a helyzettel kapcsolatos érzéseit az olasz versenyző.

Related posts