Égetően szükséges támogatás érkezett az Egyesült Államok számára az egyik leglényegesebb hadiipari ágazatban, ám van egy aprócska probléma ezzel kapcsolatban.


A dél-koreai HD Hyundai Heavy Industries (HD HHI) bejelentette, hogy potenciálisan évente akár öt Aegis rombolót is képes lenne építeni az amerikai haditengerészet számára, amennyiben hivatalos együttműködés alakulna ki a két ország között. A vállalat nyilatkozata szerint ezek a hadihajók méretüket és teljesítményüket tekintve egyenértékűek az amerikai haditengerészet Arleigh Burke-osztályú rombolóival – számolt be róla az Army Recognition.

A Chosun március 18-i tudósítása alapján a HD Hyundai Heavy Industries ulzani központjában ünnepélyes ceremóniát tartottak a Jeongjo the Great elnevezésű hadihajó átadására. Ez a hajó Korea következő generációs Aegis rombolóinak zászlóshajója. Az esemény során a vállalat kiemelte, hogy a gyártási kapacitásuk lehetővé teszi akár öt Aegis romboló építését évente az amerikai haditengerészet számára, és a kereslet növekedésével ezt a kapacitást tovább tudják bővíteni. A bejelentés időzítése nem véletlen, hiszen...

Az Egyesült Államok belföldi hajógyártási ipara komoly strukturális kihívásokkal néz szembe: a hajógyárak száma drámaian csökkent, a korábbi több mint 400 üzemről mára kevesebb mint 30-ra redukálódtak.

A dél-koreai vállalat ezzel lényegében igyekszik lehetséges stratégiai partnerként pozicionálni magát az amerikai haditengerészeti hajógyártásban. Ez azért kulcsfontosságú, mivel Washington éppen arra törekszik, hogy felpörgesse a hadihajók előállítását válaszul Kína gyors növekedésére.

A HD HHI napjainkban az egyetlen dél-koreai gyártó, amely képes az Aegis rombolók teljes tervezési és építési folyamatát lebonyolítani. A dél-koreai haditengerészet flottájában található hat ilyen hajóból ötöt a HD HHI készített el, miközben ők az egyetlen hazai hajógyár, amely rendelkezik egy dedikált harci rendszer integrációs csapattal. Ez a csapat felelős az Aegis harci rendszer beépítéséért és teszteléséért, amely a modern hadihajók egyik legbonyolultabb és legfontosabb eleme. A cég magabiztosságát tovább növeli, hogy ulszani üzemében jelenleg 12 felszíni hajó építése folyik párhuzamosan, beleértve a Fülöp-szigeteki haditengerészet számára készülő járőrhajókat és korvetteket is.

Az amerikai haditengerészeti hajógyártási piac megnyitása - amelyet hosszú ideje védenek nemzetbiztonsági törvények és a Jones-törvény - jelentős lehetőségeket teremthet a külföldi hajógyárak számára. A koreai KOTRA kereskedelemfejlesztési ügynökség jelentése szerint az amerikai haditengerészet a következő három évtizedben 364 hajót kíván beszerezni, ami évi 12 hajó építését igényli. A bővítés fő indoka, hogy lépést tartson vagy meghaladja a Kínai Népi Felszabadító Hadsereg Haditengerészetét (PLAN), amely mind méretében, mind technológiai kifinomultságában gyorsan növekszik.

A vállalat mérlegeli a lehetőséget, hogy bővítse jelenlétét az amerikai védelmi piacon, különös figyelmet fordítva a haditengerészet karbantartási, javítási és felújítási projekteiben való aktív részvételre.

Ezen körülmények tükrében a HD HHI fokozta erőfeszítéseit az amerikai védelmi szektorba való belépés érdekében. 2025 februárjában a kormány által irányított program részeként együttműködést alakított ki a Hanwha Oceannel, céljuk egy "hadi flottát támogató export egység" létrehozása. Ebben a megállapodásban a HD HHI a felszíni hajókra, míg a Hanwha Ocean a tengeralattjárók fejlesztésére és gyártására összpontosít.

A HD HHI ambíciói azonban jogi és politikai akadályokba ütközhetnek az Egyesült Államokban. A 10 U.S.C. § 8679 szerint a Védelmi Minisztérium nem ítélhet oda szerződéseket hadihajók vagy azok törzsének vagy felépítményének fő komponenseinek külföldi hajógyárakban történő építésére, kivéve elnöki mentesség esetén nemzetbiztonsági érdekekből. Emellett az 1920-as Merchant Marine Act, más néven Jones-törvény előírja, hogy az

amerikai kikötők között közlekedő hajókat az Egyesült Államokban kell építeni, ami tovább korlátozza a külföldi hajógyártók szerepét az amerikai haditengerészeti építkezésekben.

Related posts