Budapestre érkeznek a fizikailag elválasztott kerékpársávok!
A BKK örömmel jelentette be, hogy kedvező elbírálást nyert a támogatási pályázata, így mostantól rendelkezésére áll az európai uniós forrás. Ennek következtében lehetőség nyílik a Nagykörút zöldítésére, valamint a közlekedés biztonságának javítására az Üllői úton és a Váci úton – tájékoztatta a közvéleményt a BKK.
A BKK 2024 tavaszán benyújtotta pályázatát, amely a nagykörúti, Üllői úti és Váci úti fejlesztések tervezési és kivitelezési munkálatait célozza meg. Ezek a projektek az Európai Unió TOP Plusz-4.1.2-23 Bringasztráda program keretében valósulnak meg. "A pályázat kedvező elbírálása és a támogatási szerződés aláírása lehetőséget biztosít arra, hogy a projektek új szakaszba lépjenek, így Budapest környezete zöldebbé, közlekedése pedig biztonságosabbá válhat" - nyilatkozta a BKK.
Pest egyik legmeghatározóbb, emblematikus útján a 2020-ban kialakított kerékpársávok szinte azonnal a város egyik legkedveltebb kerékpáros útvonalát hozták létre a BKK közlése szerint. Ugyanakkor az is látható, hogy további fejlesztésekre van szükség ahhoz, hogy az ott élők és a szolgáltatásokat igénybe vevők számára is vonzó legyen a környék. Ez a cél azonban csak a közterületek - a Nagykörút nagyvárosi presztízséhez méltó - rendezésével és a biztonságos közlekedés feltételeinek javításával érhető el.
Ennek érdekében a BKK a Nagykörút mindkét oldalán, a Nyugati pályaudvar és a Mester utca között fizikailag is védett bringasávokat hoz létre,
A tervek szerint egy olyan többfunkciós sávot alakítanak ki, amely a különböző igényeknek megfelelően rakodásra, megállásra és egyéb célokra is használható, így hatékonyan elkülöníti a gépjárműforgalomtól.
A BKK tavaly ősszel társadalmi egyeztetést indított a beruházás tervezéséről, amely során a fővárosban közlekedők és idelátogatók véleményére, elvárásaira, igényeire volt kíváncsi. A kérdőívet csaknem 10 ezren töltötték ki, az eredmények összegzése folyamatban van, illetve a társaság helyszíni kitelepüléseket is szervez, amelyek eredményét beépíti a tervezési folyamatba.
A BKK tavaly decemberben megkezdte az előzetes piaci konzultációt (EPK), amelynek keretében indikatív árajánlatokat kért be a tervezési feladatokhoz. A közbeszerzési eljárás a konzultáció lezárulta után várhatóan 2025 második negyedévében fog elindulni. Ha a közbeszerzési folyamat sikeresen zárul, a kiviteli tervek várhatóan 2026 negyedik negyedévében készülnek el. Ezt követően elkezdődhet a kivitelezés előkészítése és megvalósítása, a most elnyert uniós támogatás felhasználásával, együttműködve a fővárosi és kerületi önkormányzatokkal.
A fejlesztések célja a közlekedésbiztonság javítása. Ennek eleme, hogy az Üllői út és a Váci út egy-egy további szakaszán, az út mindkét oldalán (irányhelyesen) magas minőségű, széles, jellemzően épített elemmel fizikailag is elválasztott, védett kerékpársávok és kerékpárutak létrehozásával újabb városrészek váljanak biztonságosan elérhetővé kerékpárral - írja a BKK.
A BKK tavaly novemberben elindította a kerékpárutak tervezésére vonatkozó feltételes közbeszerzési eljárását, amelyről korábbi közleményében részletesebben is tájékoztatott. Az érintett szakaszok közé tartozik az Üllői úton található Nagyvárad tér, valamint a Váci úton lévő Lehel tér (Gogol utca) területe. Ezek a szakaszok szorosan összekapcsolódnak a korábbi években kialakított védett kerékpársávokkal, ám a tervezett új nyomvonalak eltérő megoldásokkal valósulnak meg.
A kiviteli tervek sikeres közbeszerzési eljárásának lefolytatása után az Üllői úton várhatóan 2026 második felében, míg a Váci úton 2025 végére készülhetnek el a tervezett munkálatok.
Ezt követően megkezdődhet a kivitelezés előkészítése és megvalósítása, kihasználva a frissen elnyert EU-s támogatást, szoros együttműködésben a fővárosi és kerületi önkormányzatokkal.
A Fővárosi Önkormányzat és a BKK szoros együttműködésben dolgozott ki szakmai anyagokat a TOP Plusz, IKOP Plusz és RRF-pályázatokhoz, továbbá további támogatási kérelmeket is benyújtottak. Jelenleg az elbírálási folyamat zajlik, ami azt jelenti, hogy a támogatási szerződések megkötésére még várni kell.
Pedig ezekben - az előző ciklushoz hasonlóan - nagy számban jelennek meg a Budapesti Mobilitási Tervben (BMT) is meghatározott közlekedés- és városfejlesztési célok eléréséhez szükséges kötöttpályás projektek, és nagy hangsúlyt kap a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése, az akadálymentesítés, valamint az élhető közterek megteremtése is - áll a BKK közleményében.
Kedvező elbírálás esetén olyan figyelemre méltó előkészítési projektek valósulhatnak meg európai uniós forrásokból, mint például
Pozitív kormányzati döntés esetén lehetőség nyílhat arra, hogy EU-s források bevonásával megvalósuljon az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület átépítése. E projekt keretében a BKK már benyújtotta a támogatási kérelmét a TOP Plusz-4.1.3-23 Komplex klímaadaptációs és közterület-megújítási programra. Emellett tervezik az EuroVelo 14 kerékpárút fővárosi szakaszainak fejlesztését, a trolibuszhálózat bővítését, valamint az új CAF-villamosok közlekedtetéséhez szükséges infrastrukturális fejlesztések végrehajtását is.