Egy perccel hosszabb időt töltünk a budapesti forgalmi dugókban, mint az előző évben.
Budapest a közlekedés szempontjából globálisan a 74. helyen, míg Európában a 21. legrosszabb városként szerepel. A legkritikusabb helyzet pedig Londonban figyelhető meg, ahol a közlekedési problémák a legélesebben jelentkeznek.
2024-re a budapesti belső kerületekben egy perccel megnövekedett a torlódásokban eltöltött idő. Ennek következtében a csúcsidőszakban egy tíz kilométeres táv megtétele átlagosan 26 perc 33 másodpercet vesz igénybe – derül ki a TomTom közlekedési indexének elemzéséből. Ez azt jelenti, hogy évente összesen 110 órát pazarolunk el a belvárosi dugókban.
A 2024-es évben a torlódási szint 46%-ra emelkedett, ami 5%-os növekedést jelent a 2023-as adatokhoz viszonyítva. Globális szinten ez a 13. legrosszabb eredmény, Budapest pedig e tekintetben a legrosszabb helyzetben van. Az európai városok közül a legnagyobb torlódást Bukarest szenvedi el, ahol a torlódási szint már 48%-ra rúg.
Az átlagsebesség 0,9 km/h-val csökkent, így most már 22,6 km/h-ra módosult. A legnagyobb forgalom szeptember 17-én volt, a tipikus csúcsidőszakban, amely a délutáni 4 és 6 óra közötti időszakot öleli fel. Ekkor egy 10 kilométeres távot átlagosan 35 perc 45 másodperc alatt lehetett teljesíteni. A forgalmi torlódás szintje ekkor 86 százalékra emelkedett.
A TomTom közlekedési indexe szerint Budapest az összesített pontszámban a legrosszabb 500 város közül a 74. helyet foglalja el. Európai viszonylatban pedig a 243 város közül a 21. legrosszabb teljesítményt mutatja.
Ez a táblázat egy hőtérkép formájában ábrázolja a forgalom sűrűségét az egyes napokon. A vizsgálatok alapján a keddi, szerdai és csütörtöki időszakokban délután 4 és 5 óra között tapasztalható a legnagyobb torlódás.
A külvárosi övezetben is nőtt az átlagos tíz kilométeres szakaszon töltött idő csúcsidőben: 2023-hoz képest fél perccel, 15 perc 38 másodpercre. Itt az átlagsebesség tavaly 38,4 km/h lett, a legsűrűbb nap pedig október 22 volt.
A torlódási szint jelenleg jellemzően 32 százalék, ami 2023-hoz viszonyítva három százalékos emelkedést jelent.
2024-ben Londonban tapasztalták a legrosszabb közlekedési viszonyokat Európában. Ezt követően Dublin, Barcelona, Bukarest és Bordeaux állnak a sorban. Ha a szomszédos országok fővárosait vesszük számításba, Bécs a 9. helyen végzett, míg Ljubljana a 157. pozíciót foglalja el. Pozsony a 180. helyen áll, Bukarest pedig a 4. helyet birtokolja. Érdekesség, hogy Szerbia, Horvátország és Ukrajna fővárosairól nincsenek elérhető adatok.