Donald Trump vámháborúja még nem ütötte fel a fejét Európában, ám a német autóipar már most komoly kihívásokkal néz szembe.

A legnagyobb német autógyártók jelenlegi helyzete nem éppen rózsás, hiszen a kereslet általános csökkenése és a fokozódó kínai verseny miatt komoly kihívásokkal kell szembenézniük. A helyzetet tovább súlyosbítja Donald Trump vámháborúja, amely különösen Európát és Németországot célozza meg, még inkább fokozva a német ipar körüli aggodalmakat.
Ami az amerikai elnök "vadászmezőit" illeti, Donald Trump első áldozatai Kanada, Mexikó és Kína voltak. A bejelentett importvámokat, Kína kivételével, azóta átmenetileg, mindössze egy hónapra visszavonták, de Trumpra nem jellemző a meggondolatlan hátrálás. A bizonytalanság Németországban, a fegyverszünet ellenére, továbbra is fennáll. Ennek következtében számos elemző foglalkozik azzal, hogy Trump várható vámtarifái milyen hatással lesznek a német autóiparra, amely a legnagyobb mértékben nemzetközi jellegű iparág Németországban.
A Volkswagen leányvállalata, az Audi például 2016 óta gyárt autókat Mexikóban, ahonnan tavaly csaknem 57 ezret szállítottak az Egyesült Államokba. Az Audinak és a Porschénak nincs gyára az Egyesült Államokban, ezért teljes mértekben az importtól függ.
A Német Autóipari Szövetség (VDA) legfrissebb adatai alapján a gyártócégek mellett a beszállítók is érintettek Mexikóban, ahol több mint 330 telephely működik. 2023 során a német autógyárak Mexikóban összesen 716 ezer gépjárművet készítettek, főként az Egyesült Államok számára. Az előző évben pedig 336 ezer könnyű járművet, azaz személyautót és haszonjárművet exportáltak az amerikai piacra. Továbbá a német autógyártók az Egyesült Államokban is jelentős termelést folytatnak, ahol több mint 900 ezer autót állítanak elő.
A Handelsblatt legújabb cikkében éles kritikát fogalmaz meg Trump politikájával kapcsolatban, arra figyelmeztetve, hogy az exelnök lépései veszélyeztethetik az egész üzleti modellt. A lap kiemeli, hogy Mexikó már évek óta a német gazdaság egyik legfontosabb befektetési célpontja Latin-Amerikában. Az ezredforduló óta a német vállalatok több mint 45 milliárd dollárt invesztáltak az országba, ami jelzi a kétoldalú gazdasági kapcsolatok jelentőségét. Továbbá, az autóipari szövetségre hivatkozva az újság arra figyelmeztet, hogy a német cégeknek egyre inkább "helyben" kell majd szolgáltatniuk a piacaikat, ami elkerülhetetlenül hatással lesz a német munkahelyekre is.
A lap által megszólaltatott elektromobilitási szakértő véleménye szerint a német autógyártók közül a Volkswagen szenvedi el a legnagyobb csapást Trump kereskedelmi politikájának következményei miatt. Míg a BMW és a Mercedes több helyi gyártási kapacitással rendelkezik, addig a Volkswagen járműveinek többsége Európából és Mexikóból érkezik az Egyesült Államokba. Az utóbbi időszakban tapasztalt jelentős eladási visszaesések Kínában már eddig is aggasztóak voltak, de most az amerikai piacon sem tapasztalható a várt fellendülés a Volkswagen számára. Bár a helyzet valamelyest kedvezőtlenebbül alakul, a Volkswagen nem az egyedüli szereplő, amelyet a globális piaci zűrzavarok sújtanak.
a Volkswagen mellett érintett a BMW és a Mercedes is, amerikai autógyáraik ugyanis az alkatrészeik nagy részét Mexikóból kapják.
A szakértők figyelmeztetnek arra, hogy a "másodlagos hatások" kockázata is jelen van. Amennyiben Kanada, Mexikó és Kína gazdasági helyzete romlik a jelentős exportveszteségek következtében, akkor ezek az országok várhatóan csökkentik a keresletet az európai és különösen a német termékek iránt.