A Boeing jelentős hátrányba került az Airbus-szal szemben – Világgazdaság
A Boeing tavaly kevesebb mint feleannyi kereskedelmi repülőgépet szállított le a megrendelőknek, mint az európai riválisa, az Airbus, és harmadannyit, mint két éve. A Boeing teljesítménye szöges ellentétben áll azzal, amit korábban a vezetői vártak. A döcögős évben számos nehézséggel kellett megküzdenie a világ második legnagyobb repülőgépgyártójának.
A Boeing bejelentette, hogy 2024 során összesen 348 utasszállító repülőgépet adott át. Ez a szám jelentős csökkenést jelent, hiszen több mint egyharmaddal elmarad az előző évben, 2023-ban teljesített 528 géphez képest, amelyeket légitársaságoknak és lízingcégeknek szállítottak - számolt be róla az Euronews.
A repülők leszállítása kiemelkedő bevételi forrást biztosít a repülőgépgyártók számára, hiszen a vásárlók általában a teljesítési folyamat során egy jelentős összeget egyenlítenek ki a vételárból.
A Boeing gyárai többször leálltak 2024-ben
A gyenge teljesítmény mögött a fokozott kormányzati ellenőrzés és a gyári munkások sztrájkjai húzódnak meg. A Boeing nehézségei hat évvel ezelőtt kezdődtek, amikor két súlyos baleset történt. A vállalat 2019 óta folyamatos veszteségeket könyvel el, miután két, akkor még újnak számító Max típusú repülőgép tragikus módon lezuhant, ezzel összesen 346 ember életét követelve.
A cég abban bízott, hogy a veszteségeket követően 2024 végre elhozza számukra a rég áhított fellendülést. Azonban már január második hetében szembe kellett nézniük a valósággal, amikor egy 737 Max ajtaja váratlanul kiszakadt a helyéről 5000 méteres magasságban. Kiderült, hogy a balesetet egy gyártási hiba idézte elő. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal azonnal megkezdte az összes átadott gép átvizsgálását, és leállította a gyártást addig, amíg a Boeing nem tudja bizonyítani a hatóságok számára, hogy orvosolta a gyártási minőséggel és biztonsággal kapcsolatos problémákat. Ez a fejlemény nemcsak a vállalat pénzügyeit és hírnevét sújtotta, hanem az új repülőgépek értékesítésére is komoly hatással volt.
A Boeing legalább két hónapig nem kapott 737 Max megrendelést, és az évet messze az európai Airbus mögött zárta a kereskedelmi repülőgépekre leadott összes nettó megrendelés tekintetében. Ez a mutató a lemondásokat is figyelembe veszi.
A munkavállalókkal kialakult nézeteltérések súlyosan hátráltatták a megrendelések teljesítését. A washingtoni Renton és Everett városában található gyárak dolgozói közel két hónapos sztrájkkal igyekeztek érvényesíteni követeléseiket. Ennek következtében hetekre leállt a 737 Max, a 777-es utasszállító és a 767-es teherszállító repülőgépek összeszerelése. A jelentős veszteségek miatt októberben már olyan hangok is felmerültek, amelyek a Boeing esetleges csődjét pedzegették. Novemberben pedig érkezett a hír, hogy a cég több száz magasan képzett mérnökével is búcsút int, ami tovább fokozza a vállalat körüli feszültségeket.