A MÁV bejelentette, hogy a nagykereki vasútvonalat bezárják.


A döntés mögött a debreceni CATL gyár terjeszkedése állhat.

Október 13-án véget ér a vasúti személyszállítás a Debrecen-Nagykereki vonalon - tájékoztatott a Vasutasok Szakszervezete (VSZ). "A forgalmi szolgálat végleges leállásának pontos időpontja még a sorompók távfelügyeleti rendszerének kiépítésétől függ, de az már biztos, hogy ezen a napon utazhatunk utoljára ezen a vonalon" - áll a közleményben.

Hozzáteszik, a bezárás miatt öt forgalmi szolgálattevő és hat váltókezelő vasutas sorsát kellett rendezni. "A tárgyalások eredményeként, - egy időközben felmondott munkatárs kivételével -, végül sikerült mindenkinek új, a számukra is elfogadható szolgálati helyet találni, megőrizve a munkahelyüket".

Az egyvágányú vasútvonal 1894-ben kezdte meg működését, azonban a trianoni döntés után zsákvonallá szűkült, végpontja pedig Nagykerekire korlátozódott. Az 1970-es években több elképzelés is napvilágot látott a pálya villamosításáról, valamint annak meghosszabbításáról Derecske, Ártánd vagy Biharkeresztes irányába, de ezek a tervek végül nem valósultak meg.

Ez a fejlődés jelentős növekedést eredményezett az utasforgalomban, és bár kezdetben úgy tűnt, hogy csupán egy "mellékvonal mintaprojektté" válhat, néhány évvel ezelőtt felmerült az a lehetőség is, hogy a hódmezővásárhelyi kezdeményezést követve egy tram-train rendszer köthetné össze Debrecent Nagyváraddal.

A szakszervezet legfrissebb jelentése szerint idén szeptemberben a debreceni CATL akkumulátorgyár építése komoly akadályokba ütközött. Ennek következtében úgy döntöttek, hogy a vasúti közlekedést október közepéig felfüggesztik, és az utasok szállítását ezentúl autóbuszok fogják biztosítani. Ez a lépés nem teljesen meglepő, hiszen már egy ideje részben így zajlott a közlekedés.

Az Indóház Online híradása szerint a nyomvonal áthelyezése már hosszú ideje napirenden van, hiszen az akkumulátorgyár mellett a Debreceni Repülőtér kifutópályájának bővítése szempontjából is akadályt jelent.

A nagykereki vonalon üzemelő autóbuszos pótlásról korábban is írtunk, 2022-ben ennek köszönhetően kerülhetett be az ország legproblémásabb vonalai közé is. A lista 18. helyére került viszonylatról a következőképpen fogalmaztunk:

A 11-20. hely között nagyrészt olyan vonalak vannak, amelyek országos szinten is elég fontosak, csak épp nem zúdul rájuk a fővárosi agglomeráció forgalma nap mint nap - egy kivétellel: a Debrecen-Nagykereki vonal elég nagy meglepetés, hogy ide került. Ott április közepétől egy hónapon keresztül szinte minden hétköznap este meghirdették, hogy másnap reggel pótlóbuszokat kell harcba állítani a pálya állapota miatt. Mígnem megunták ezt, négynapos karbantartást hirdettek meg - majd az azt követő hét hétben hatszor újra pótlóbuszokat kellett odahívni. Utána inkább le is állították egy időre a forgalmat, csak a nyár közepén felejthették el a buszokat az arra közlekedők.

A problémák később sem kerülték el a Debrecen-Nagykereki vonalat, 2023-ban az utazók, majdnem egész nyári pótlóbuszozás után azzal szembesültek, hogy a vonatok újraindulásának tervezett napján, augusztus 27-én a hőség okozta pályahibák miatt inkább maradt a busz még egy fél napig. Aztán másfél héttel később mérővonatot küldtek oda, és kiderült, hogy a nem felújított részen több helyen is pályahiba van, ezért sebességkorlátozást kellett bevezetni - írtuk egy évvel később.

Related posts