Feltárult előttünk a magyar projekt varázslatos világa, amely ambiciózusan törekszik a siker ösvényére, messze a határokon túlra is eljutva.


Tavaly februárban bejelentették, hogy egy teljes mértékben magyar tulajdonú befektetői csoport megszerezte a finn KymiRing versenypályát, valamint a hozzá tartozó ingatlanokat és ingóságokat. Azóta számos izgalmas esemény zajlott a pálya körül, és az Index újságírói alaposan utánajártak, hogyan valósul meg egy magyar kezdeményezés Északon, valamint milyen célkitűzéseket fogalmazott meg a társaság a nemzetközi autósport területén közép- és hosszú távon. Őry Kornél, a Finland Motorsport Circuit Holding Oy ügyvezető igazgatója készséggel válaszolt kérdéseinkre, betekintést nyújtva a projekt hátterébe és jövőbeli terveibe.

A KymiRing egy különleges létesítmény, amelyet kifejezetten motorsportok és autóipari innovációk szolgálatába állítottak. Kausala közelében található, mindössze 110 kilométerre Helsinkitől, Finnország fővárosától északkeletre.

A létesítmény magában foglal egy lenyűgöző 4,5 kilométeres versenypályát, egy modern bokszépületet, amelynek alapterülete 4500 négyzetméter, valamint egy 2,3 kilométeres, rövidebb nyomvonalat is. Azóta számos új fejlesztés került végrehajtásra, amelyekről hamarosan részletesebben is beszámolunk. Érdemes megemlíteni, hogy a hátsó hosszú egyenes 1,1 kilométer hosszú, ami Európában a GP-versenypályák között a leghosszabb egyenesnek számít.

Belső nézetből a KymiRingen egy igazi élmény a körözés: a motor zúgása, a kanyarok izgalma és a pálya dinamikája mind-mind felejthetetlen pillanatokat kínál. Ahogy a kanyarokhoz közeledsz, a szívverésed felgyorsul, és a gumik tapadása alatt érzed a sebesség adta adrenalint. A pálya minden egyes íve új kihívásokat tartogat, a táj pedig csodás háttérként szolgál a versenyzéshez. Itt a vezetés nem csupán sport, hanem igazi művészet.

A TRP Hungary már 11 éve formálja a magyar motorsport világát, és a közelmúltban a vezetőség többször is mélyrehatóan mérlegelte a cég jövőbeli kilátásait. Különös figyelmet fordítottak arra, hogy milyen irányokban érhetik el a fejlődést és a terjeszkedést, miközben új lehetőségek után kutatnak.

A következő lépéseinkről szólva Őry Kornél izgalmas lehetőségekről beszélt: "Felmerült, hogy belevágjunk egy olyan projektbe, amelyben az üzemeltetés mellett az ingatlanfejlesztés is a mi felelősségünké válna. Magyarországon a motorsport területén korlátozottak a lehetőségeink; alaposan áttekintettük az összes hazai létesítményt, valamint a zöld mezős beruházásokat is megvizsgáltuk. Sajnos azonban üzleti szempontból egyikben sem találtunk olyan kihívást, ami igazán izgalmas lenne."

Ezen a helyzeten lépett be a képbe az Egyesült Királyságban bejegyzett Apex Circuit Design, egy versenypálya-tervezésre specializálódott vállalkozás. A cég 2018 óta ápol kapcsolatokat a magyar felekkel, akik Nyíregyháza környékén álmodtak meg egy ambiciózus komplexumot. Sajnos, ez a projekt végül nem valósult meg.

"Jó munkakapcsolat alakult ki közöttünk, majd ők kerestek meg minket azzal, hogy gondolkodunk-e külföldi beruházásban. 2023 márciusában szóltak nekünk a KymiRingről, a pályát egyébként már korábbról ismertem. A koronavírus-járvány és egyéb dolgok miatt elfogyott az eredeti kivitelező pénze (egyes források szerint eredetileg 25 millió euróból készült volna el minden - a szerk.), be sem tudták fejezni a pálya építését, nem úszták meg a felszámolást. Én 2023 márciusában fogtam a hátizsákomat, felültem a Helsinkibe tartó első repülőjáratra, majd szemügyre vettem a pályát, amit akkor rengeteg hó fedett. Egyből láttam, hogy van fantázia a dologban, egy 170 hektáros területről beszélünk. Elmentem a helyi autó- és motorsport-szövetséghez (AKK Motorsport és SML), majd elindultak az egyeztetések. A szövetség kisebbségi tulajdonrésszel rendelkezett a pályában, vagyis a felszámolás miatt bukta a befektetését. Ennek ellenére nagyon együttműködőek és segítőkészek voltak, látszott, hogy szeretnének új tulajdonost találni" - folytatta Őry Kornél a visszaemlékezést.

A lehetőség feltérképezése után felgyorsultak az események. A TRP Hungary 2023 áprilisában felvette a kapcsolatot a felszámolóval, így a magyarok hozzáférhettek minden fontos háttéranyaghoz. A következő körben elindult egy gyorsított értékesítési folyamat, mert volt pár érdeklődő. Mint megtudtuk, a finnek hazai befektetőkben is gondolkodtak, de akkoriban ők nem kapkodtak a KymiRing után, mivel az egy többszörösen hátrányosan érintett projekt hírében állt. Finnországban "piszok negatív volt a sajtója a pályának", olyannyira, hogy Őry szerint az ottaniak szemében rosszabb volt a megítélése, mint amit az adott helyzet indokolt.

Számukra ez a helyzet új távlatokat nyitott. Felbátorodtak, miután világossá vált, hogy a finn befektetők nem állnak többé a versenyben. Ők ugyanis visszaléptek a licittől, mivel félelmükben inkább elkerülték a kockázatokat, attól tartva, hogy pórul járnak, ha pénzüket a projektre fordítják.

Az Egyesült Államokból is érkezett érdeklődés, de mi inkább a saját utunkat választottuk. Összeállítottunk egy alapos fejlesztési és üzleti tervet, majd egy magyarországi befektető partnerével közösen benyújtottuk az ajánlatunkat, amit 2023 nyarán örömmel fogadtak el. Azonban a történetnek volt egy váratlan fordulata: noha uniós országról van szó, a finn piacra való belépés külföldiként meglehetősen bonyolultnak bizonyult. Az adminisztratív eljárások és jogi kihívások, különösen az ingatlanszerzés terén, komoly akadályokat jelentettek. A földtulajdon kérdése például nem volt egyértelmű, és több nehézségbe ütköztünk ennek kapcsán. Olykor úgy tűnt, hogy a nyertes pályázat ellenére sem tudjuk birtokba venni a KymiRinget. De a kitartásunk végül kifizetődött: minden követ megmozgattunk, és 2024 februárjára sikerült lezárni a jogi folyamatokat, így végre befejezhettük a tranzakciót.

A Finland Motorsport Circuit Holding Oy ügyvezető igazgatója részletesen ismertette velünk a pálya körüli izgalmas információkat. Nem tudtuk elkerülni, hogy rákérdezzünk, mennyiért sikerült megvásárolni a finn versenypályát a Magyarországról érkező üzletembereknek. Őry válasza azonban egyértelmű volt: sajnos nem oszthatja meg velünk a pontos összeget, mivel az üzleti titoknak számít.

Hozzátette, a tavalyi év második fele arra ment el, hogy megismerjék a finn piacot, fel kellett építeniük egy szervezetet, amely képes a létesítmény üzemeltetésére, valamint a fejlesztések végrehajtására. Közben már a 2025-ös versenynaptár összerakására is energiát kellett fordítaniuk.

A nagy szervezés eredményeként idén három nemzetközi versenyük lesz, ebből kettő világbajnoki széria (motokrossz, ralikrossz), és négy nemzeti bajnokságot is fogadnak különböző szakágban. Egy különleges sportendezvényt is kitaláltak, amiben a triatlont adaptálják a finn környezetre, van benne biciklizés, futás és sírollerezés. (Ez utóbbi kint nagyon népszerű mozgásforma, Kónya Ádám magyar sífutó is űzi idehaza a nyári hónapokban, őt ebben a cikkben mutattuk be részletesen).

Az Őryék csapata folyamatosan bővíti a KymiRing kínálatát, hiszen az idei év során már több mint 30 különböző eseményt szerveztek, köztük számos céges rendezvényt és privát eseményt is. Minden fejlesztés mögött konkrét célok állnak, így a pálya átalakításait a tervezett rendezvények igényei szerint végzik. Az új vezetés átvétele óta jelentős infrastrukturális fejlesztéseket hajtottak végre: az aszfaltozott útszakaszok révén a paddock könnyen megközelíthetővé vált, míg magán a paddockon is aszfaltozási munkálatok zajlottak, hogy a legnagyobb népszerűségnek örvendő versenysorozatok résztvevőit is tudják fogadni. A főépületben szintén komoly átalakítások történtek, elsősorban a belső terek korszerűsítésére fókuszálva, emellett a villanyszerelési és közműmunkálatokat a lehető leggyorsabban elvégezték, hogy a rendezvények zökkenőmentesen valósulhassanak meg.

A közeljövő terveit illetően a szervezők kapcsolatba lépnek a nemzetközi szövetségekkel, hogy megszerezzék a szükséges pályalicenceket, hiszen ezek nélkül nem tudják befogadni a legnagyobb autósport-sorozatokat. "A MotoGP elérését egy-két éven belül nem tartjuk reálisnak, de középtávon ez a célunk, és mindent megteszünk érte. A helyi közönség izgatottan várja, hogy részese lehessen egy ilyen grandiózus eseménynek, és mi szeretnénk megfelelni ennek az elvárásnak" - nyilatkozta Őry a gyorsasági motoros világbajnokságról, amely idén augusztusban érkezik Magyarországra, a Balaton partjára.

A pályájuk legfőbb törekvése, hogy egy virágzó sport- és szórakoztatóközpontot hozzanak létre, amely az év minden napján nyitva áll a látogatók előtt. Finnország sajátos éghajlata, különösen a zord telek, kihívások elé állítja őket, ezért érdeklődtünk arról, hogyan befolyásolja ez az életüket. "A főszezonunk öt hónapig tart, május elejétől szeptember végéig, de a hideg hónapokban is rengeteg lehetőséget kínálunk, legyen szó kültéri vagy beltéri eseményekről. Ha az időjárás kedvezőtlenre fordul, havas programokkal is készülünk, mint például élményvezetés, hószánozás vagy sífutás."

"A szabadidősport és az amatőrsport irányába is nyitunk" - részletezte Őry, akitől azt is megkérdeztük, mikor térülhet meg a befektetés.

"Az elsődleges cél, hogy a profitábilis üzemelés megvalósuljon, utána lehet növelni a pálya és a cég értékét a fejlesztésekkel" - érkezett a válasz a vonal másik végéről.

Őry arról is tájékoztatott minket, hogy igyekeznek ötvözni a hazai szakértelmet a kinti szakértelemmel. Elárulta, hogy alkalmaznak magyarokat Finnországban, de nem azért, mert olcsóbb a magyar munkaerő, hanem mert honfitársaink bizonyos területeken képzettebbek és több tapasztalattal bírnak, mint a finn kollégák. Az előkészítési és tervezési fázisba is bátran bevonnak hazai szakembereket, aki a pálya üzemeltetésből is tevékenyen kiveszik a részüket. Kérdésünkre Őry arról is beszélt, hogy az első pillanattól pozitív volt a fogadtatásuk, mert mindenki azt akarja, hogy a KymiRing sikeres versenypálya legyen, hiszen akkor jó hatást gyakorolhat a helyi gazdaságra és turizmusra.

„Szoros együttműködést alakítottunk ki a helyi turisztikai ügynökségekkel, és hasonló kapcsolatokat ápolunk a környező önkormányzatokkal is. Az Oktatási és Kulturális Minisztériummal (Opetus- ja kulttuuriministeriö) szintén felvettük a kapcsolatot. A helyi sajtó munkatársaival is folyamatosan kommunikálunk, rendszeresen tájékoztatjuk őket terveinkről, ezzel erősítve a bizalmat a helyi közösségekben. Mindenki számára világos, hogy időarányosan kiemelkedően haladunk projektjeink megvalósításával" – mondta Őry.

A beszélgetés végén érdeklődtünk interjúalanyunktól, hogy terveznek-e további külföldi pályák beszerzését. Őry válaszában kifejtette, hogy néhány év elteltével lehetséges, hogy egy újabb nemzetközi pálya megszerzése is a napirendre kerül, de jelenleg elsődlegesen a KymiRingre összpontosítanak. Hangsúlyozta, hogy a terjeszkedéshez elengedhetetlen, hogy Finnországban sikeresek legyenek.

Related posts