A Hilux 2024-et egy új dimenzióba emelte.
A Datahouse legfrissebb statisztikái szerint a 2024-es év során a hazai személyautók és kishaszonjárművek forgalomba helyezése jelentős, 13,9%-os növekedést mutatott éves összehasonlításban.
Kétéves távlatban a növekedés mértéke 13,3 százalék, míg ha csak a decemberi adatokat vizsgáljuk, éves szinten 45,3 százalékos emelkedést, kétéves viszonylatban pedig 51 százalékos ugrást tapasztalunk.
Az előző hónapban összesen 13 971 jármű kapott új rendszámot a megnevezett kategóriákban. Ez a szám 2024 harmadik legjobb eladási hónapját jelenti, míg a csúcsot márciusban értük el, amikor 15 089 autó talált gazdára. Érdekesség, hogy a piaci aktivitás januárban és augusztusban tízezer alá csökkent.
2024-ben a járműeladások száma elérte a 146 393 darabot, ami jelentős növekedést mutat a 2023-as 128 492, a 2022-es 129 129, a 2021-es 144 924 és a 2020-as 150 071 eladott járműhöz képest. Decemberben a legnépszerűbb márkák összevont listáján a Toyota, Suzuki, Nissan, Ford, Skoda, Volkswagen, Kia, Dacia, Renault és Mercedes-Benz sorakozott az élen, ezzel kiemelkedő helyet foglalva el a piacon.
A legutóbbi hónapban a Toyota kiemelkedő 1980 eladással zárta a hónapot, míg a Suzuki 1422, a Nissan 1347, a Ford 1247 és a Škoda 1212 járművet értékesített. Éves szinten is a Toyota vitte a prímet, megelőzve a Suzuki, Ford, Škoda és Volkswagen márkákat.
A 2024-es évben Magyarországon a legnépszerűbb autómárkák közül a Toyota vezette a listát, összesen 18 123 újonnan forgalomba helyezett járművel. Ezt követően a Suzuki 15 991 eladott autóval, míg a Ford 13 896 példánnyal zárta az évet. A Skoda 11 310 darabbal szintén figyelemre méltó teljesítményt nyújtott, míg a Volkswagen 10 884 járművet értékesített. A többi autómárka nem tudta átlépni a tízezer darabos határt az eladások terén.
A 2023-as évhez viszonyítva a pick-up piac 9,9%-kal, összesen 5307 darabra fog bővülni, és ebben a versenyben a Toyota Hilux kiemelkedik, hiszen a január-december időszak adatai szerint 42,6%-os piaci részesedéssel az élen áll. A második helyen a Ford Ranger szerepel, amely 41,7%-os részesedéssel követi a Toyotát.
A Hilux végül 47 darabos előnnyel zárta az évet, bár november végén már csupán 30 darab volt a különbség a versenytársakkal szemben. Október végén még 220 darabbal, szeptember végén pedig 340 darabbal vezetett, míg június végén a különbség elérte a 700 darabot. Az utolsó hónapokban tehát jelentős csökkenés figyelhető meg az előny terén.
A harmadik pozícióban az Isuzu D-Max áll, amely 6,9%-os részesedést mondhat magáénak a piacon. Ezt követően a Volkswagen Amarok, a SsangYong Musso Grand, a Jeep Gladiator, a Dongfeng DF6, a Toyota Tundra és a Dodge RAM 1500 sorakozik fel, ezzel kialakítva a rangsort.
A legkeresettebb szegmensek között a B-SUV kategória emelkedik ki, amelyből 30 132 példány talált gazdára. A második helyen a közepes, alsóközép SUV-okat magában foglaló C-SUV kategória áll, összesen 25 967 eladott járművel.
Előzőben Suzuki Vitara, Suzuki S-Cross és Dacia Duster, utóbbiban pedig Nissan Qashqai, Toyota C-HR és Ford Kuga sorrend látható az élen.
Az éves adatok szerint a furgonpiac 10,7%-os növekedést mutat, elérve a 8782 darabot. Ezen a dinamikusan fejlődő piacon a Renault Master áll az élen, míg a Ford Transit a második, a Fiat Ducato a harmadik helyen végzett. Az Opel Movano a negyedik, és nem utolsósorban a Mercedes-Benz Sprinter zárja a sort az ötödik pozíciójával.
A 2024-es év a személyautók piacán jelentős változásokat hozott, különösen az elektromos járművek terén. Az előző évhez képest 47,8%-kal nőtt az elektromos autók regisztrációjának száma Magyarországon. E növekedés hátterében áll a frissített állami támogatási rendszer, valamint az elektromos modellek folyamatos bővülése, amelyről az MTI számolt be.
Ugyanakkor a regisztrált új autók mindössze 7 százaléka volt elektromos, ami európai vagy globális összehasonlításban továbbra is igen alacsony, a régióban átlagos arány.
Tavaly 110 960 használt személyautót jegyeztek be, ami 5 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Különösen örvendetes, hogy 2024-ben már több új személyautót regisztráltak, mint használtat, ami arra utal, hogy a friss, modern járművek egyre inkább elérhetők a magyar utakon. Érdemes megjegyezni, hogy a magyar gépjárműpark viszonylag elöregedett, hiszen az átlagos életkoruk közel 16 évre rúg.