Alonsót foglalkoztatja a kérdés, hogy mi állt a Hungaroringen mutatott erős teljesítményük mögött – számolt be az F1VILÁG.HU.

Az Aston Martin csapata a 2025-ös Forma-1-es szezon egyik legemlékezetesebb hétvégéjét élte át a Magyar Nagydíjon. A sikerek ellenére a csapat tagjai maguk is meglepődtek, hogy mi állhatott a kiemelkedő teljesítményük mögött.
Miközben egy héttel korábban Spa-Francorchampsban Fernando Alonso és Lance Stroll az utolsó rajtsorba szorultak, a Hungaroringen már az ötödik és hatodik helyen zárták az időmérőt. Ez utoljára a 2023-as Brazil Nagydíjon történt, ahol Alonso a negyedik, míg Stroll a harmadik rajtkockát szerezte meg. Most pedig mindössze egy tizedmásodpercre voltak a pole pozíciótól, ami figyelemre méltó teljesítménynek számít.
A verseny során senki sem számított arra, hogy a győzelem vagy a dobogós helyezések közelébe kerülnek, mégis Alonso ötödik, míg Stroll hetedik helyen zárta a futamot – ez pedig a legjobb teljesítményük Sao Paulóból. A csapat tagjai vegyes érzésekkel néznek a hirtelen javulásra: öröm és döbbenet egyaránt tükröződik az arcukon.
"Ez egy igazi meglepetés, kétségtelenül az! Ráadásul egy kellemes meglepetés" – osztotta meg gondolatait Fernando Alonso a verseny után. "A pozitívum az, hogy versenyképesek és gyorsak voltunk. Az aggasztó viszont az, hogy nem értjük, mi áll a háttérben."
"Szükségünk lesz erre a hétre a gyárban [a kötelező nyári leállás előtt], hogy pontosan kielemezzük, miben tértünk el Spához képest: az autó beállításaiban, az aerodinamikai elemekben, mindenben. Nyilvánvalóan az egyik kulcspont az új első szárny, amit most használtunk először. Ha ez hozott ennyi teljesítményt, az nagyon jó hír - de ezt még pontosan meg kell értenünk."
A jelentős leszorítóerejű első szárny valóban ígéretesnek mutatkozott a technikás Hungaroringen, de ekkora előrelépésre senki sem számított. További újdonság, hogy visszatértek az imolai specifikációjú padlólemezhez. Alonso azonban kiemelte: minden egyes fejlesztés pontosan azt az eredményt hozta, amit a szélcsatornában előre jeleztek.
"Minden, amit a pályára vittünk, tökéletesen megfelel a szélcsatorna előrejelzésének" – mondta. "Bármit is alkalmazunk az autóra egy-egy hétvégén, biztosan tudjuk, mire készülhetünk."
A spanyol versenyző véleménye szerint a legfontosabb tényező valószínűleg a pálya jellegzetességeiben rejlik. Míg Spa a hosszú egyenesek és a nagy sebességű kanyarok miatt emelkedik ki, addig a Hungaroring a második leglassabb pályának számít a naptárban, ahol a közepes és lassú kanyarok játsszák a főszerepet.
A magyarországi verseny során elért 16 pont számos szempontból kedvező volt a csapat számára: az idény első 13 futamán összegyűjtött 36 ponthoz viszonyítva ez egy jelentős előrelépést jelentett. Ezzel a konstruktőri tabellán a nyolcadik helyről a hatodikra sikerült feljebb lépniük. Még ennél is lényegesebb, hogy a csapat lelkesedése és morálja ismét stabilizálódott.
"Nem titkolom, hogy aggasztott a szezon második fele," ismerte be Alonso. "Mindannyian éreztük, hogy a csapatnál egy kicsit csökkent a motivációnk, de ez a hét teljesen átalakította a helyzetet, szinte szó szerint egy 180 fokos fordulatot hozott."
Bár az optimizmus uralkodik a csapatnál, tisztában vannak vele, hogy nem engedhetik meg maguknak a Q1-es kiesésekhez hasonló visszaesést. Még ha a 2026-os szabályrendszer már a középpontban is áll, ez nem lehet kifogás – ezért Adrian Newey sem vesz részt az AMR25-ös versenyautó fejlesztésében.
"Általában nem lehetséges, hogy egy hét leforgása alatt a mezőny hátsó részéből a középmezőny elejére ugorjunk" – ismerte el Mike Krack, az Aston Martin csapat képviselője. "Reális megközelítést kell alkalmaznunk. Az utolsó versenyek rendkívül kihívást jelentettek, nem csupán Spa. Nem jelenti azt, hogy a helyzet gyökeresen megváltozott volna. Valószínű, hogy a körülmények is szerepet játszottak ebben. A középmezőnybeli küzdelem továbbra is folytatódik, ez biztos."
A következő megmérettetés a Holland Nagydíj lesz, amely a gyorsaság mellett szűk és kanyargós Zandvoorti pályáján zajlik. Ez remek alkalom arra, hogy teszteljük az AMR25-ös teljesítményét és versenyképességét.
"Az első megmérettetés Zandvoortban zajlik majd, ahol elengedhetetlen a maximális leszorítóerő" – hívta fel a figyelmet Alonso. "Az utolsó évek tapasztalatai alapján jól szerepeltünk itt, bízom benne, hogy most is mindkét autónk a pontszerző pozíciókban zárja a versenyt."